Därför jagas kristna i Sverige

Bitte Assarmo har idag en lysande artikel i SvD om kampanjen mot kristendomen i Sverige. Det finns en grupp självutnämnt ”intellektuella” inom riksmedia, särskilt SVT och SR, som konsekvent utmålar kristna som antingen hjärntvättade idioter eller förtryckartyper.

Men varför är det så? Jag tror att det handlar om avundsjuka. Även om Sverige antagligen är världens mest sekulariserade land så står den kristna kyrkan (i vid mening) fortfarande oerhört stark. Tre exempel:

  • Många av de mest framstående vetenskapsmännen är troende kristna. Trots livslånga karriärer i förnuftets och vetenskapens tjänst håller de fast vid sin tro.
  • De kristna församlingarna är världsledande i arbetet med diakoni, välgörenhet och bistånd. Ingen annan rörelse kan mönstra lika många frivilligt arbetande människor vars enda belöning är vetskapen om att de har kunnat hjälpa andra.
  • De kristna församlingarna är de enda organisationerna som klarar av att hålla veckovisa möten med regelbundet deltagande av människor från alla samhällsklasser och alla folkgrupper. Desutom på söndagar. (Ingen politisk rörelse kommer ens i närheten.)

Det här är samma ”problem” som romarna hade med de första kristna och som också irriterade 1900-talets ateistiska regimer. Den kristna rörelsen är framgångsrik. En sådan sak retar naturligtvis den som inte lyckas lika bra.

_______________

 Andra bloggar om: , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

15 kommentarer

  1. Mathias

    Åh, mycket intressant!
    Ett perspektiv som jag inte har tänkt på förut. Värt att spinna vidare på, kanske.

  2. Lina

    Tusen tack för detta inlägg! Det är så sällan (näst intill aldrig) man läser något positivt om kyrkan och kristna att man bara suger åt sig. Tänk om man kunde få läsa sånt i artiklar i de stora tidningarna också!

  3. uffe

    Intressant, det du skriver. Min tanke är att också medias strategier för att locka tittare/läsare/lyssnare spelar in. Självutnämnda domare som letar skandaler och fel överallt, utan direkt nyansering. Svart eller vitt, ont eller gott. Man bygger fördomar på förenklingar och väldigt snäva vinklar, trots att många mer seriösa journalister inbillar sig att man i grunden gör något gott.

  4. bo-göran gustafsson

    Tack för att det finns någon som orkar stå upp för vår kristna kultur.
    Att hjälpa och stödja fattiga,barn,sjuka och ta emot flyktingar med alla olika tro riktningar har dom kristna gjort i över hundra år allt efter bibelns kärleksbudskap,att vi sedan i sverige hånas och förföljs det tar vi för glädjen att hjälpa andra kan ingen ta ifrån oss.

  5. Stefan S.

    Tack för ett bra inlägg.
    Det finns ju heller ingen annan kultur eller organisation som har överlevt i 2000 år.

    Glad Påsk!

  6. Jeanette Stråle

    Tack för det du har skrivit! Min familj lämnade Sverige 1984 och flyttade till USA, delvis för att våran kristna tro kolliderade med min pappas verksamhet som gynekolog – han var emot aborter, men var alltid rädd att han skulle bli avskedad p.g.a. hans tro, och hans motstånd till att göra aborter på jobbet. Även om man så kallat respekterar en ”kvinnas rätter” så borde väl inte en läkare någonsin tvingas utföra en operation som han eller hon tycker vara omoralisk.

    Jag tror det stämmer att folk känner sig avundsjuka och hotade av folk som så starkt håller fast vid sin tro, t.o.m. när de behöver flytta till ett annat land. PS. Min svenska är kanske inte så bra, men jag var bara 10 när vi flyttade… har inte gått i Svenska skolor på 23 år.

  7. C. L. K. Aqurette

    Nu är det ju inte de troende vetenskapsmännen, kyrkornas organiseringsförmåga eller det religiösa biståndet som kristna grupper normalt får kritik för, utan det hat och den förföljelse man utsätter andra för. Kristenheten har heller aldrig varit enhetlig i alla stycken. Medan få idag skulle kritisera det kristna budskapet som det förmedlades av Martin Luther King så är det många som föraktar det kristna budskap som Ku Klux Klan och Livets ord förmedlar. Tyvärr har den kristna läran kommit att tas över av hårdföra grupper som hellre hetsar mot liberaler och homosexuella än att predika Kristi kärleksbud och Hans nya förbund mellan människa och Gud.

  8. Stefan

    Om man tror att den kristna läran ”tagits över” av Ku Klux Klan, då har man nog inte satt sin fot i kyrkan på länge, om alls någonsin.

    Har du varit och lyssnat på en predikan någon gång?

  9. C. L. K. Aqurette

    Stefan:

    Nu var det ju inte så jag skrev, eller hur? Jag satte bara namn på ytterligheter som alla gör anspråk på att förkunna det kristna budskapet.

    Men nej, jag slutade lyssna på predikningar i kyrkan för länge sedan. Jag känner mig inte välkommen. Men jag växte upp i ett kristet hem och gick i katolsk internatskola i södra England som ung. Det var daglig gudstjänst. Jag är med andra ord inte en av dessa sekulärt uppfostrade utan erfarenheter av kyrkan. Dock har det blivit tydligt för mig genom åren att kyrkans folk predikar något helt annat än det som Jesus förkunnade.

    Evangelister och konservativa katoliker är bra på att tycka synd om sig själva men utomordentligt dåliga på självkritik. Det betyder inte att all kritik som framförs är välgrundad, men den främsta kritiken mot den organiserade kristenheten är välförtjänt.

  10. Daniel

    Aqurette, det är tråkigt att du inte känner dig välkommen längre i kyrkan. Jag kan hålla med dig om att vissa kyrkor börjar glida ifrån Jesus lära, men jag måste poängtera att KKK är oförenligt med kristen tro, och att de kallar sig kristna inte är annat än ren lögn, därmed inte sagt att den är medveten.

  11. Stefan S.

    Aqurette:
    ”Dock har det blivit tydligt för mig genom åren att kyrkans folk predikar något helt annat än det som Jesus förkunnade.”

    Har du något exempel på det? Och vad betyder ”kyrkan” för dig? Den svenska kyrkan, Pingstkyrkan, Katolska Kyrkan eller vad?
    Frågan är relevant eftersom tolkningar och predikningar skiljer sig på många punkter mellan dessa.

    Personligen tycker jag att svenska kyrkan glider ifrån allt som inte är tillräckligt pk.

  12. Pingback: Stefan Olsson » Bort med statens förtryck av kyrkan
  13. Jerzy Kalinski

    Hej C.L.K Aqurette,
    Jag är katolik och kan till en viss del hålla med dig om att det finns beteende inom den katolska (och även inom andra kyrkor) som förtjänar kritik. Ofta handlar denna kritik om något som hände för flera hundra år sedan eller mer. Då handlade det mer om politik och makt och man utnyttjade religionen för sina syften. Men det finns så oändligt mycket mer positivt man kan kan lyfta upp (men ofta bortser ifrån): t ex Moder Teresa och många tusentals andra ”mödrar” som hon. Det de gör skulle inte vara möjligt i den skala utan den kyrkliga inblandningen.
    Jag är inte så insatt i vad Livets Ord står för men har en känsla att KKK och Livets Ord ligger långt ifrån varandra.
    Med Påskhälsningar!

  14. Gustav Bergström

    Det ser ut som om alla här missar att Kyrkans ära vare sig består i världsliga framgångar eller makt att uträtta välgärningar. Och allra tokigast blir det om man tror, som senaste inlägg, att kyrkans ära består i att kunda bistå med pengar hit och dit, ungefär som alla de eländiga ordnar som förföljt Kyrkan sedan 1119.
    Alltså, jag ber er att begrunda följande: Kyrkan är instiftad av Gud.
    Kyrkan har Jesu Christi heliga lära att försvara med blod, svett och tårar, och med så litet pengar inblandat som möjligt. Kyrkan är synligt EN, inte TVÅ eller TRE osv. Allt detta innebär att det som hände för flera hundra år sedan är alldeles kolossalt viktigt, för att vi över huvud taget skall kunna hitta den Kyrka, vilken ”dödsrikets portar icke skola bliva övermäktiga,” Matt 16:18 i denna onda tid. Kyrkan har på sitt sätt alltid varit framgångsrik, nämligen på att rädda själar – inte på att uppbringa fina siffror om hjälpverksamhet.
    Men det är tydligt profeterat att människorna i de yttersta tiderna skall söka Gud, utan att finna Honom. Vår Herre sade om den breda vägen: ”och många äro de som gå in genom honom” Matt 7:13
    Bara dessa ord emotsägs stenhårt av de flesta ”kyrkor” idag. Glöm dem. Den Rättärande (Ortodoxa) Kyrkan är EN.
    Sök Henne fort och rädda din själ!