I Lund pågår 68:ornas ockupation fortfarande

Tommy Hammarströms sågning av den kårhusockupation han själv var med om 1968 rekommenderas till läsning. Jag har själv alltid tyckt att kårhusockupationen är det i särklass löjligaste som hänt i svensk politik, någonsin. Om någon påstod att 68-rörelsen bestod av utomjordingar så skulle jag tro honom.

När man ser TV-bilderna och hör hur ockupanterna resonerade infinner sig en känsla av overklighet. Trodde verkligen dessa människor att de var på väg att starta en revolution? Ja, tydligen. Sen verkar man på något konstigt vis ha nyktrat till. Några år senare var allt glömt, särskilt av dem som var med.

I Lund häromdagen gick jag förbi Smålands nation. Där pågår 68-rörelsen ockupation fortfarande. Nationen grundades på 1600-talet av studenter bördiga från Småland, en helt vanlig studentnation således. Men under 68-hysterin utropades den till en socialistisk rörelse. Smålänningarna gjordes hemlösa. Det är verkligen skandalöst att man inte återgår till normala förhållanden. Om man hade någon slags heder i kroppen borde man lämna tillbaka nationen till dem den egentligen tillhör, studenter från Småland av samtliga politiska åsikter.

______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

11 comments

  1. Mårten

    Är detta verkligen sant? Förstår jag dig rätt – är smålands nation i Lund fortfarande ockuperad av 68-rörelsen och dess ideologiska avkomma? Helt otroligt! Det måste vara en unik turistattraktion. Tiden har stått stilla. Maos lilla röda är fortfarande ett rättesnöre. En socialdemokrat är en klassförrädare och alla borgare skall mördas. Jag måste åka dit. Hoppas bara att jag inte skrattar ihjäl mig.

  2. Christopher Aqurette

    Ibland när jag är på dåligt humör brukar jag läsa Smålands kalendarium. Det är alltid stor humor. Var kan man annars hitta guldklimpar som ”Veganer diskuterar kapitalismens avhumanisering av djur.”

  3. Syrran

    Efter att ha tillbringat ett antal år i Uppsalas studentvärld och i olika sammanhang deltagit i de genuint borgerliga riter som präglar stadens studentnationer, kan jag känna ett sting av avund gentemot Lund. Där finns det EN nation för dem som inte tycker att traditionella könsmönster, nationalism, auktoritetstro och jerum-trams är det man vill ägna sig åt när man är ledig från sina studier.

    Jag trodde att liberaler gillade valfrihet? Men du kanske framför allt är konservativ?

    Mvh Syrran

  4. Stefan

    I Uppsala, precis som i övriga landet, kan den som vill starta en studentförening utan ”borgerliga riter”, vad det nu är för något. Vi har föreningsfrihet. Anledningen till att det inte finns någon socialistisk studentnation i Uppsala beror på att de inte finns något intresse. Om det fanns det skulle ju någon ha startat en sådan.

    Att lägga beslag på en 300 år gammal förening, som varit öppen för alla av alla politiska åsikter, och stänga den för alla som inte är socialister, är en helt annan sak. Det är ohederligt.

  5. Mårten

    Du Syrran,
    Vad är det för valfrihet med socialismen och kommunismen menar du? Jag är genuint intresserad. Det kan vara bra att veta om man skulle träffa en kuban eller en nordvietnames någon gång.

    Om ”studentnationen” i Lund, som vi nu diskuterar är bara genom sin existens ett exempel på valfrihet i studentvärlden, ja då är det ju fritt fram för vilka rörelser som helst att ockupera gemensamma lokaler och utropa sig som ett alternativ till det rådande. Då skulle du alltså applådera extremister på den andra politiska kanten så länge de inte sysslar borgerliga riter och Jerum-trams?

    Nä, skulle inte tro det. Det är nämligen bara socialister som får bryta mot lagen. Då är det charmigt med ungdomlig revolt mot ”rådande hierarkier och förtryckande strukturer”. Men om någon skulle få för sig att häckla fackets monopolställning eller tomheten i feminismens budskap, då j-klar blir det annat ljud i skällan. Valfrihet – pyttsan!

    Dessutom heter det ”ett styng av avund”.

  6. Uppsaliensaren

    Om ni är upprörda över att Smålands i Lund är en socialistisk nation, vad säger ni om Södermanland-Nerikes i Uppsala som bara tillåter personer födda eller med gymnasiebetyg från landskapen Södermanland och Närke att skriva in sig där? (såvida man inte får ett nådebrev av förstekuratorn)

    http://www.snerikes.se/reccesite.php?option=content&task=view&id=253

    Smålands tillåter såvitt jag kan se vem som helst skriva in sig där, oavsett härkomst och politisk uppfattning:

    http://www.smalands.org/main.php?page=om

    Skillnaden är att inget hindrar dig att gå med Smålands, gå på nationsmötena och försöka rösta igenom ett annat politiskt program/avskaffa densamma men är du inte från gnällbältet kan du (i princip eftersom kuratorn brukar kräva ganska goda anledningar för att ge ut nådebrev) glömma att få gå med Snärkes. Det är en himmelsvid skillnad om man ska titta ur ett valfrihetsperspektiv.

  7. Stefan

    Det står ingenting om vem som får bli medlem i Smålands nation i Lund på den hemsida du hänvisar till. Däremot framgår det att nationen är politisk. Före 1968 var grunden för verksamheten bara att man var student.

    Att Södermanland-Nerikes nation i Uppsala inte vill göra medlemmar av personer som inte kommer från Södermanland eller Närke räddar knappast Smålands i Lund.

    Att en nation i Uppsala beter sig småaktigt gör inte en annan lika småaktig nation i Lund till änglar. Två fel gör inte ett rätt.

  8. Uppsaliensaren

    Min poäng var att vem som helst kan gå med Smålands i Lund och påverka nationen inifrån om man nu tycker något är fel. Detsamma gäller inte Snerikes i Uppsala, där man redan från början klargjort att man stänger ute större delen av den vuxna svenska befolkningen p.g.a. Blut-und-Boden-kravet för medlemskap. ”studenter från Småland av samtliga politiska åsikter” kan gå med Smålands i Lund men knappast gå med Snerikes i Uppsala.

  9. Stefan

    Smålands nation i Lund har effektivt rensat sin nation från alla icke-socialister genom att just utropa sig som socialistiskt. Kan inte bli mer exkluderande än så. Är det konstigt att moderater inte känner sig välkomna då och upplever att nationen tagits ifrån dem? Smålands åsiktsfrihet är ju i de perspektivet bara trams.

  10. Uppsaliensaren

    Stefan, den principiella skillnaden som jag ser det är att Snärkes utmärker sig genom att de direkt utesluter individer pga vilka de är, det räcker med att de är det de är.

    Det är en annan sak att moderater kan ta anstöt av Smålands idéprogram, men ska ta hänsyn till folks personliga erfarenheter och associationer blir det omöjligt att diskutera något överhuvudtaget. Smålands stoppar så vitt jag vet inte någon moderat från att bli medlem i nationen.

    På universiteten i Lund och Uppsala måste man vara medlemmar i nationer. Då låter det vettigt att man som student får välja vilken nation man vill vara med i eftersom det faktiskt råder ett anslutningstvång, dvs valalternativen är begränsade. Vissa nationer har vissa inriktningar som inte uppskattas av alla studenter – vilka det gäller och varför kan man diskutera. Så länge ingen stoppas från att gå med p.g.a. vad de är har alla ändå en möjlighet att gå med och påverka i en annan riktning.
    Vad är märkligt i resonemanget?

  11. Stefan

    Följande är fel:

    1. Att ta över en studentnation och göra om den till en politisk rörelse.

    2. Att inte återgå till ursprungstillståndet.

    3. Att låtsas som att man har neutrala regler för vem som får vara med, som leder till att man utesluter alla som inte har ”rätt” politisk åsikt.