Tågkaoset: Mer pengar är inte lösningen på ineffektivitet

Jag har inte sett det än, men det är bara en tidsfråga innan någon oppositionspolitiker i upprört tonfall anklagar regeringen för att inte ha satsat tillräckligt med pengar på underhåll av järnvägarna. Banverket och SJ kommer att humma med.

Nu är det visserligen mycket som talar för att det verkligen är så att Sverige under lång tid har varit snål med att investera i underhåll. Tågsatsningar har ju ofta betytt mer spår, men inte underhåll. Ändå måste man som politiskt intresserad också fråga sig hur pengarna har använts.

Vi har samma diskussion också i landstinget här i Uppsala. Det finns delar av landstingets verksamhet som inte funkar bra. Röster finns då alltid som säger att mer pengar måste till. Vi sura moderatpolitiker har då ofta sagt att vi inte tror på att om man strör pengar över allt så försvinner också alla problem.

Det är viktigt att nu förhålla sig kritisk även till Banverket, som är huvudaktören i tågkaoset. Det kan mycket väl vara så att riksdagen har anslagit alltför små summor för underhåll. Men det kan också vara så att Banverket är ineffektivt. Det är ju inte så att Banverket tidigare ställt sig upp och vrålat av ilska över att de inte fått de pengar som de nu med inställda tåg efterfrågar.

Visst vill jag se krafttag från regeringens sida. För något är ju galet. Men jag vill verkligen inte se ett kraftigt höjt anslag till en myndighet som kanske inte vet vad den gör med pengarna. Det kanske inte låter som ett krafttag, men jag vill ha något så helt vanligt som en utredning. Jag vill veta hur det blev så här innan jag är beredd att öppna plånboken.

____________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Tågkaoset: Mer pengar är inte lösningen på ineffektivitet”

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.