Det svenska skolvansinnet

Idag finns Maciej Zarembas sista artikel om den svenska skolpolitiken tillgänglig till läsning. Jag uppmanar alla att ta del av reportageserien. Jag undrar om inte det här är något av det bästa Zaremba har skrivit.

Tillåt mig citera ur dagens artikel. Om den moderna pedagoiska forskningen:

De allra flesta avhandlingar i pedagogik åren 1997–2006 saknade relevans för lärarens verklighet. De kunde handla om hur det är att vara vicerektor och kvinna, om utbildningssystemets förändring i Bengalen (perioden 1781–1835), 70-talets svenska sexualpolitik, gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik, om vad spansk boendemiljö betyder för äldre kvinnor, om fostran inom fotboll och golf (det finns en skillnad!) om hur ishockeycoacher rekryteras, om studenters motions­vanor i Umeå (jämfört med i Madison), eller om ”universitetsstudenters berättelser om kvalitativa förändringar av sätt att erfara situationers mening under utbildningspraktik”.

Om en doktorand som forskat på hur man ska skapa lugn i klassrummet:

Hans avhandling jämför två metoder att bemöta störande elever och mynnar ut i att det är bäst att igno­rera deras stök och i stället ta dem på bar gärning var gång de gör något vettigt. Noll piska och tjat, med andra ord, desto mera bekräftelse. Det var väl god forskning? Inte så säkert. ”Kapitalismens städgumma” blev han kallad under ett seminarium. Genom att försöka få bråkmakare snälla bidrog han till förtrycket av arbetarklassen. Och till disputationen kom en professor ända från Örebro. När det var över spände han blicken i disputanden: ”Vad har du egentligen för människosyn?”

Om den moderna pedagogikens bortförklaringar till varför allt gått åt h-e:

När trivselpedagoger skall förklara varför deras metoder inte gett avsedda resultat hänvisar de i regel till att elevunderlaget inte håller måttet. För många ”lågpresterande” i den skolan, det vill säga barn till utlänningar och lågutbildade. Vad är detta, undrar Mats Öhlin, om inte socialdarwinism, låt vara i progressiv förpackning? Förr var det biologin, nu är det ”social bakgrund” som skall förklara varför somliga är tillspillogivna på förhand.

Redan när jag själv gick i grundskolan på 1970-talet kunde jag se skillnaden mellan flumpedagoger och riktiga lärare. Sedan dess har jag varit notoriskt misstänksam mot nymodigheter inom skolan. Inget som har hänt har fått mig att ändra uppfattning.

Det måste vara en av de största politiska lögnerna som existerar i detta land att alla människor som gick i skola före flumpedagogikens intåg skulle ha haft en undermålig undervisning där faktakunskaper skulle ha bankats in i huvudet utan utrymme för kritiskt reflektion, att alla som kom ut ur folkskolan eller realskolan skulle ha varit okunniga om kritiskt tänkande och oförmögna att på egen hand inhämta fakta för att kunna göra egna analyser.

Den gamla skolan, som mina föräldrar gick i, beskrivs gång på gång som att den bara producerade intellektuella analfabeter. Det är struntprat. Rent nonsens. Dravel.

_______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

6 reaktioner till “Det svenska skolvansinnet”

  1. Ja Stefan, efter alla år då man tvingats läsa Mats Ekholms artiklar och följa hans direktiv var den här artikeln som champagne. Jag är femtioett år och jag gick i en bättre skola än den jag undervisar i. Det måste det baske mig bli ändring på.

  2. Jag blir heligt förbannad för varje artikel där Zaremba skriver om alla dessa idiotier (och idioter också för den delen). Hur har det fått gå så här långt?

    Jag är småbarnsförälder och börjar få lite lätt panik över den här mardrömssituationenen. Min dotter har förvisso några år kvar till skolstart, men den nuvarande kursriktninten kommer inte kunna ändras än på kanske två decennier. – i bästa fall.
    När skall alla flumideologer (inom alla områden, inte bara skolan) förstå att det inte blir ”så mycket bättre bara man ändrar på det här och det här och det här”.

    J*vla utopister!

    Utopist har för övrigt de senaste veckorna kvalat in som det fulaste skällsord jag vet.

    Nu skall huvuden rulla! Vilka är ansvariga? De skall hängas ut! De skall i bästa fall få sortera gem i nåt källarkontor, även om de är före detta stads- och skolministrar – rent av särskilt i dylika fall!
    Varför då? Jo, då kanske vi kan få nästa generation utopister, och alla efterföljare av nuvarande modeideologier att tänka efter en gång till innan de drabbar samhället med sina massiva sociala experiment! (För övrigt anser jag att trygga och stabila kärnfamiljer är grunden för ett tryggt och välfungerande samhälle!)
    Vetskapen om att framtida generationer straffar missbrukat ansvar kommer kanske kunna hejda några utopister från att förstöra något som är vackert och välfungerande och kanske rycka några ideologiska dagdrömmare tillbaka till verkligeheten.

    Nä, som min far sade angående de idioter som tillät att järnvägen i Jönköping byggdes utmed vätterstranden och därmed förstörde Jönköping som strandstad – ”De borde spikas upp i ögonlocken!”

    AAARGH!

  3. Niclas, det låter på dig som om du är väldigt arg och bitter. Nästa steg att rösta på SD för dig. ”De kan säkert få ordning på gamla Sverige” eller?

    Ärligt talat, det går nog bra för din dotter i skolan. Du vet, hon ska gå i Sverige, inte i Afghanistan. Å andra sidan kan jag förstå dig, för typer som blogginnehavaren kan skrämma upp en rejält med sitt gnäll trots att hans parti haft makten i sex år och uppenbarligen inte gjort ett skit.

  4. @Nicklas: SD? Vilken del av ”j*vla utopister” vad det du inte lyckades förstå?

    Det här problemet går inte skylla på blott borgare eller vänster och det går inte lösa på 6 år.. Problemet är mycket större än så och det skall skyllas på förnuftsförnekande idioter, oavsett vilket politiskt block de kommer från. Det finns det människor som förstår, såväl till höger som till vänster.

    Som kommen från arbetarnakgrund är det med stor sorg jag ser en skola i vilken jag inte är säker på att jag skulle blivit läkarstudent, vilket jag är idag – tror f*n att jag är bitter.

  5. Skolan är så allvarligt skadad att det kommer att ta kanske 20 år att vända situationen. Vi har en lärarutbildning som är bottendålig. De bästa studenterna vill inte bli lärare. Flumpedagogiken har tagit över utbildningen.

    Vi måste ha en ny lärarutbildning och nytt studentmaterial. Därefter tar det åratal innan de gamla och okunniga lärarna försvinner. Vi har en mycket lång väg att gå.

  6. Enligt Lilla Aktuellts enkät anser 33,3% av pojkarna och 23% av flickorna på mellanstadiet att de har för mycket läxor. Vad är förvånansvärt med det? Är det inte fler?

    Mer förskräckande är väl att så mycket som 66,7% av pojkarna och 77% av flickorna INTE tycker att de har för mycket läxor! De kanske rent av vill utmanas och lära sig mer.
    Snälla SVT det är det som är scoopet!

    http://svt.se/2.62967/1.2407216/for_mycket_laxor_redan_i_mellanstadiet

    Sen talar de med en pojke som tycker det är jobbigt med läxor, ingen av den stora majoriteten som inte tycker de har för mycket läxor får komma till tals. Dessutom är det ingen av lärarna som kommenterar det hela utan en fritidspedagog.
    Vad tycker lärarna? Vad tycker föräldrarna? Vad tycker de övriga eleverna?

    Jag anar flumpedagogik i mossen.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.