Källa eller mytoman?

Ska man tro på Aftonbladets källor om vad som försiggår i Socialdemokraternas verkställande utskott? Jag måste ärligt erkänna att jag inte vet.

Aftonbladet är en tidning som tycker att kriminella, som har det som sin yrkesspecialitet att ljuga, duger som källor. Nu påstår man sig ha bra insyn i vad som försiggår inom sossarnas VU:

Aftonbladet kan i dag avslöja att falangstriderna i den absoluta partitoppen gör att ledamöterna har mycket svårt att enas om en tillfällig lösning. Blockeringarna i VU kan komma att tvinga fram en tidskrävande extrakongress.
– Det är väldigt, väldigt låst i VU. Ska de kunna enas till på fredag så måste de hitta en ny kandidat utanför den vanliga kretsen, säger en tung S-källa.

Med tanke på att det är samma journalister som bevakar S-krisen som låg bakom drevet mot kungen, och samma redaktion, samma redaktörer, finns det ingen anledning att tro på någonting.

Tydligt är i alla fall att Aftonbladets så kallade tunga S-källa inte sitter i VU, utan utanför. Men så länge vi inte får veta vem hon eller han är, vilken falang hon eller han tillhör och vilket syfte hon eller han har med att slänga åt Aftonbladet några köttbitar, går det inte att värdera sanningshalten.

Så blir det med en redaktion som inte vårdar sin trovärdighet. En journalist kan inte avslöja identiteten på sina källor i såna här lägen utan måste förlita sig på sin tidnings förtroendekapital. En tidning som vårdar detta ser därför till att aldrig publicera artiklar på grundval av dåliga källor.

För något år sedan hade jag nog litat på att Aftonbladet verkligen hade en riktigt tung S-källa. Men efter drevet mot kungen då Aftonbladet granskade allt utom det som var själva storyn – påståendet om en kompromotterande bild – är trovärdigheten körd. Tung S-källa eller mytoman? Ingen vet.

________________________
Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

2 kommentarer

  1. bobby d

    Längre bak i bloggen finns ett inlägg (där kommenteringen är stängd) vars rubrik talar om Göran Perssons höftledsoperation på Sophiahemmet. Detta är väl kanske inte mytomani, men sannerligen inte i överensstämmelse med källorna. Dåvarande statsministerns operation genomfördes nämligen väl inom den offentliga vårdens hägn, på Södersjukhuset. Här en genomgång av källorna: http://www.hartman.nu/2009/01/04/faktakoll-pastaendet-om-persson-var-logn/

    Anledningen att jag skriver detta är att ditt blogginlägg kommer upp som första träff när man googlar ”göran persson höftoperation”. Det är därför föga lyckat om ett sådant i sak helt felaktigt påstående får stå kvar.

  2. Stefan

    Tack bobby d. Rubriken till den bloggpost du talar om är missvisande och jag har rättat den nu. Göran Persson gick på behandling för sin onda höft på privata Sophiahemmet. Sedermera gjorde han en operation på offentliga Södersjukhuset.