Betalstationer även i innanför tullarna

DN rapporterar att en majoritet av invånarna i Stockholms stad numera är för biltullarna. Ja, det kan man kanske förstå. För såsom biltullarna är utformade idag fungerar de som ett hinder mot att förortsborna tar bilen in till stan. Många innerstadsbor tänker sig nämligen att staden bara är deras och att det är forortsfolkets fel att det har blivit trängsel. Alltså gillar man att det satts upp en mur gentemot kranskommunerna.

Vad dessa människor knappast har funderat över är dock framtiden. Jag är helt övertygad om att två saker kommer att hända. 1) Systemet kommer att byggas ut med nya betalstationer i centrum. 2) Avgifterna kommer att höjas.

Att fler betalstationer är på gång förstår alla som verkligen lyssnat på vad miljöpartiet säger. De vill inte ha bilar i innerstan alls. För dem är det inte trängseln som är problemet, utan bilarna i sig. De agerar för att få bort bilarna i alla innerstäder i hela landet. Även i småstäder som Uppsala.

Sossarna i Stockholm har sagt att de inte tänker bygga ut systemet, men vilken trovärdighet har Annika Billström? I förra valrörelsen tog hon, framför TV-kamerorna, i hand med moderaternas Kristina Axén Olin och lovade att det inte skulle bli några biltullar. Två veckor senare svek hon sitt löfte.

 Nya tränsgeltullar i Stockholm

Att det blir en höjning av avgifterna är också ganska självklart. Den avgift som hittills varit max, 20 kr, är ju så löjligt liten att man förstår att den är satt så för att den skall få väljarna positivt inställd till biltullarna. Den gäller bara fram till valet. Därefter kommer garanterat krav på höjningar. 50 eller 60 kr kommer det att kosta att köra in i Stockholm om ett eller två år.

__________

Länk till Stockholms Handelskammare, som studerat biltullarnas framtid.

__________

Andra bloggar om: , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Betalstationer även i innanför tullarna”

  1. Jag kan inte bli annat än konfunderad över hur moderaterna agerar i trängselskattfrågan. Redan på min tid på KTH (som iofs inte är så himla länge sen) visades det på siffror som klargjorde att trängselskatten är ett effektivt sätt att reglera innerstadstrafik med. Inte många trafikforskare av rang hävdar motsatsen.

    Men det enda jag hör från moderat håll (och tilläggas bör att jag röstar på M själv) är indignerade rödbrusiga gubbröster om valsvek, höga kostnader för systemet, odemokrati!

    Och som motförslag kommer mer vägar och intrimning av rödlysena(!). Hallå!!

    Vad kostar inte nya vägar? Trängselskatterna är ett otroligt billigt alternativ till exempelvis Österleden. Österleden som dessutom inte ens kommer att ha samma effekt! Att M har mage att stå och mässa om kostnaderna är beyond me. Jag skäms över att vara moderat när jag ser Sten Nordin hålla på. Har han ens läst en endaste forskarrapport i ämnet?

    Dessutom vill M ta hänsyn till de kommuner som röstar i Trängselskattefrågan på valdagen. Tala om demokrati… Varför ska vi i Stockholm exempelvis ta hänsyn till Haninge men inte Botkyrka?

    Fifan.

Kommentarer är stängda.