Att köpa miljöbil

Jag ska skaffa bil, har jag bestämt, och jag har tänkt att det ska bli en miljöbil. Nu har jag megabeslutsångest. Vilken sorts miljöbil ska man välja? Gas, etanol, hybrid? Nytt eller begagnat? Stor eller liten bil? Därför måste jag blogga om det. Kanske finns det någon mer än jag som har svårt för att bestämma sig.

Alla vet att bensin ur miljösynpunkt är det sämsta bränslealternativet. Ändå finns det nästan bara bensinbilar på marknaden. De flesta biltillverkarna har inga miljöalternativ alls. Ta ett berömt märke som Audi. Det är en bil som alltid varit mycket uppskattad i Sverige. Varför finns det inte en enda miljö-audi? Något är seriöst fel med bilnäringen. Kommer ni ihåg hur det var för 15 år sedan? Då kom svenska folket på att tvättmedel kunde vara miljöfarligt. Idag går det därför inte att få tag på tvättmedel som inte genomgått någon form av miljömärkning. Samma sak har skett inom pappersindustrin. Varför har inte samma omvälvning skett på bilismens område?

Men något är också fel på politiken. Dagspriset för etanol är 8,64 kr/lit, vilket är lägre än för bensin, 10,69 kr/lit. Men nu går det åt 30% procent mer bränsle när man kör på etanol jämfört med bensin. Det gör att bensinen literpriset till trots ändå är billigare. Etanolen är inte heller så ren som man kan tro. Den påverkar inte koldioxidhalten i luften, men släpper ut en massa annan skit istället. Av någon anledning ställs det lägre miljökrav på etanolmotorer. Mycket av den etanol som säljs importeras också från Brasilien. Det är etanol producerad av sockerrör som odlats på före detta regnsskogsmark.

Trots att det ser ut på det är viset verkar det vara få politiker som vill gå in och styra på etanolmarknaden. Den förra regeringen gjorde det inte och den nya verkar inte heller vilja göra något. Det är bara miljöpartiet som föreslagit det som väl får sägas vara det enklaste och mest vettiga, att sänka momsen på etanol. Hur kan vi vilja att fler ska börja köra med etanol i bilen men samtidigt lägga på 25% i skatt? Det är ju rätt dumt.

Själv funderar jag på att köpa en gasbil istället. Gasen är något billigare än bensinen och ofta går det mindre gas än bensin. Problemet är att tankställena är få och man måste tyvärr också tanka oftare eftersom gastankarna är mindre. I Uppsala finns bara ett tankställe, som drivs av kommunen, eftersom stadsbussarna går på biogas. Idag kostar det 10,49 kr per normalkubikmeter (Nm3). 1 Nm3 motsvarar 0,9 liter bensin. Jämförpriset bli därför 9,44 kr/lit. Prisskillnaden mellan gas och bensin är därför, åtminstone här i Uppsala, inte så stor som man kunde önska. Varför välja en dyr bil med dåliga tankningsmöjligheter när man inte tjänar något på det?

Det ser inte heller ut som att biltillverkarna är särskilt förtjusta i gas. Volvo tänker lägga ned sin produktion av gasbilar. Med tanke på att Volvo är ett stort märke i Sverige måste även det ses som ett miljöpolitiskt misslyckande. Volvo ser inte satsningarna på biogas som tillräckligt intressanta. Volkswagen vill inte heller producera sin populäraste modell, Golf, som gasbil längre. Det är trist.

Kanske man ska köpa en dieselbil istället…?

_______________
Andra bloggar om: , , , , , , . Pingat på: intressant.se.

Dela med andra:

13 reaktioner till “Att köpa miljöbil”

  1. Stefan,

    Jag har funderat mycket i de här banorna för jag jobbar med att administrera tjänstebilar. Samtidigt gillar jag din blog så jag tänkte slänga in första kommentaren här.

    Dieselbil med partikelfilter är ett mycket gott miljöalternativ eftersom dieselbilar drar betydligt mindre bränsle per mil än bensinare samtidigt som det krävs mindre mängd råolja för att framställa motsvarande volym diesel än bensin. Problemet är att eftersom varken Volvo eller SAAB traditionellt har haft speciellt mycket dieselbilar är skatten på dessa väldigt hög i Sverige. Detta gör att man måste köra väldigt mycket innan man kan räkna hem affären rent ekonomiskt. Vart brytpunkten går beror på modellen, var bensin och dieselpriset kommer hamna och hur skatten är och kommer att vara i framtiden (man får 6000kr i skattekredit om man har partikelfilter så de första åren är diesel OK).

    Gas är bara intressant om man bor på västkusten därför det är bara där det finns ett väl utbyggt nät av tankställen.

    Hybridbilar är också ett mycket intressant alternativ därför att de kombinerar dieselns bränslesnålhet och bensinarens låga skatt. De är inte så populära som de borde vara men en del av förklaringen är att det mest finns Toyotor på den marknaden och de känns väldigt tråkiga även om de är av hög kvalité och mycket prisvärda.

    Etanolbilar är OK men som du själv nämner finns en del baksidor med etanolen.

    Något som kommer inom några år är biodiesel. Likt etanolen framställs den på växtdelar men går att köra i en vanlig dieselbil med några procents högre förbrukning (knappt märkbart) och när en kombination av detta med hybridtekniken kommer blir det riktigt, riktigt bränslesnålt.

    Den skrämmande tanken är att staten har vant sig vid att ha en väldigt stor intäkt från bensinskatten. Om alla bytte till biodieselhybrider skulle man i princip vara tvungen att klämma ur dessa bilar samma skatt i kronor räknat eller beskatta något annat lika hårt om man inte mot förmodan kan sänka utgifterna.

  2. Ett litet inlägg ang etanolen.

    Det är inte på fd regnskogsmark som det odlas sokerrör (sockerrör gillar inte den typen av mark.) Men sockerplantagerna konkurerar ut betesmarkerna så de pressar på regnskogen istället.

    så resultatet är detsamma men det är inte en direkt länk, sluta köpa brasilianskt nötkött så blir du mindre skyldig :)

    /C

  3. Jag är visserligen lite trött efter ett träningspass när jag läser detta, men fastnar lite på matematiken: “Idag kostar det 10,49 kr per normalkubikmeter (Nm3). 1 Nm3 motsvarar 0,9 liter bensin. Jämförpriset bli därför 9,44 kr/lit.”

    Om ‘0,9 liter’ kostar 10,49 kr borde väl ‘1 liter’ kosta lite mer? Alltså närmare 12 kr istället för 9,44 kr?

  4. Funderingar utan aktuell koll på marknaden:

    Diesel är väl särskilt bra om man har lite ordentliga körsträckor medan hybrid kan vara vettigt i stadstrafik. Hybrid blir väl billigt per sträcka, men relativt dyr i inköp för en slö bil.

    Diesel vill jag minnas att många experter rekommenderar, just miljömässigt. Dieselmotorer har väl vidare fransmännen varit bäst på. Exvis tyska eller svenska dieselbilar var inte lika trevliga för 5-10 år sedan.

  5. Ang. jämförpriset så har jag väl uttryckt mig otydligt. Så här är det:

    “För att kunna jämföra priset på en normalkubikmeter biogas med bensin ska man multiplicera biogaspriset med 0,9. Då får man den “bensin-ekvivalenta” kostnaden.” (www.miljofordon.se)

  6. Så, hur har det gått med bilköpartankarna? Jag har samma problem, var inne på en Volvo med biogas men nu när de lägger ner sin produktion känns det lite tveksamt med andrahandsvärde etc. Jag bor i Stockholm men har nära till ett par gasmackar så det känns inte som att problemet ligger där… Diesel blir lite dyrt som sagt men skulle annars vara intressant.

  7. Det finns visst en miljö-audi. Audi A2. Den ska vara bra, har jag hört. Men jag tycker personligen att audi är lite dyrt.

  8. Titta in på http://www.fueleconomy.gov
    Där ser man snart inga dislar alls mer men år 2006 kan man jämföra Toyota Prius med diselbilen Volkswagen Jetta med turbo.Då ser man att Jettan släpper ut 5.1 ton koldioxid och att Priusen släpper ut 3.0 ton vid samma körsträcka.I luftnedsmutningspoäng hamnar Jettan i botten på ett poäng och Priusen på åtta poäng på en tiogradig skala.Men dom i USA har ju ej tillgång till våra hemmasnickrade journalister som lyckats få hälften av nybilsköparna att köpa diselbilar till glädje för bilfabrikanter som ej har hybridbilar på programet.De over där ser Priusen som Midsize Cars och Jetta och Golf som Compact Cars, men gröna bilister ser prius som den mindre bilen?Den första Priusmodellen har föresten en tum kortare cupeutrymme än Toyota Camry.

  9. Det finns inga “miljöbilar” bara mer eller mindre miljöskadliga bränslen.

    I Stockholm är luften på många gator sämre än EU-normerna. Detta beror bl.a. på partiklar som rivs upp från gatorna, främst p.g.a. dubbdäck. Jämfört med en bensinbil river en etanolbil upp lika mycket partiklar, åstadkommer lika mycket sjukdomsframkallande buller, slösar bort lika mycket energi, kräver samma vägutrymme och skapar lika stora olycksrisker. Så sluta kalla dessa bilar för “miljöbilar”.

    Stockholms energislösande etanolbussar har dömts ut av miljöförvaltningen p.g.a. bullret.

    Etanolboomen har gjort att vi har glömt bort stadsmiljön. El-drivna bussar och spårvagnar, som finns i ca 350 städer, är bättre för närmiljön, även om en minimal del kolkraft skulle leta sig ut i kiontaktledningarna. Den lilla mängd CO2 som detta skulle innebära är helt försumbar med tanke på de positiva hälsoeffekter som el-drift innebär.

Kommentarer är stängda.