Viacom fattar trögt

Tack vare att privatpersoner olagligt lagt ut TV-klipp på YouTube har jag borta i Sverige kunnat se snuttar av amerikanska TV-program som jag inte hade en aning om att de fanns, men nu blivit intresserad av. Det tack vare YouTube som jag fick upp ögonen för USA:s förmodligen bäste politiske satiriker Jon Stewart. Berömd i USA, men okänd i vårt land.

Att Viacom nu stämmer YouTube, eller rättare sagt YouTubes ägare Google, måste i det perspektivet ses som idiotiskt. Tvärtom mot vad Viacom tror läggs inte hela TV-program ut på YouTube, utan bara snuttar, som dessutom ofta håller väldigt låg teknisk kvalitet. På så vis fungerar YouTube som ett skyltfönster. Här kan man se snuttar av program som man annars inte hade vetat om att de existerade. Vissa TV-bolag har också förstått detta och lagt ut klipp själva. Vad Viacom inte förstår är att de på detta vis förmodligen fått gigantiska mängder gratisreklam.

Jon Stewarts The Daily Show visas på kanalen Comedy Central, som ägs av MTV, som ägs av Viacom.

_____________

Andra bloggar om: , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

3 reaktioner till “Viacom fattar trögt”

  1. Att kalla Jon stewart okänd i Sverige är att inte göra en kritisk källgranskning kanske?:) CNN visar Jon stewart löpande direkt från comedy central kvarnen, i vad som kallas “The global edition”. Sedan har CANAL+ visat denna kritikerhyllade serie minst 2 år i Sverige.

    Sedan är det så att viacom nu själva vill tjäna pengar på små klipp och serierna, de måste göra en markering mot google etc. som driver sådana här sajter. Finns avtal skrivna redan mellan joost och viacom tex. om material för fri visning på webben. Om inte tv skall hanteras som en rysk planekonomi så får man nån gång öppna plånboken också.

Kommentarer är stängda.