Bort med statens förtryck av kyrkan

I ett blogginlägg som kommenterar Assarmos artikel i SvD skriver Syrran att staten favoriserar kyrkan. Det är precis tvärtom. De exempel Syrran för fram är inga privilegier utan den tvångströja staten fortfarande kräver att kyrkan bär.

Varför tar staten upp kyrkoavgiften istället för kyrkan? Varför får kyrkor ekonomiskt understöd av staten? Jo, därför att Svenska kyrkan inte står fri från staten. Att vi skulle ha skilt mellan kyrka och stat i Sverige är fel. Staten har skapat en särskild lag enkom för Svenska kyrkan (SFS 1998:1591). Svenska kyrkan är det enda trossamfund som inte får bestämma över sig egen verksamhet. Är detta ett privilegium?

Att svenska staten inte tordats släppa greppet om kyrkan beror på att det finns politiska krafter som är rädd för vad kyrkan skulle komma att ställa till med om den blev fri på riktigt. Kyrkan (i vid mening) är ju som jag har påpekat i ett tidigare inlägg en av de största folkrörelserna i landet och som har till uppgift att bedriva opinionsbildning. För många politiker är därför kyrkan ett hot eftersom de kristna ofta tar större hänsyn till vad Jesus säger än vad makten säger.

Ni som tycker att kyrkan har alltför stort inflytande idag, ni borde således värna om de så kallade “privilegierna”. Ni har större nytta av dem än vad vi har. Vi vill gärna bli av med dem. Vi vill hellre ha vår frihet.

________________
Andra bloggar om: , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

7 reaktioner till “Bort med statens förtryck av kyrkan”

  1. Kyrkan må inte ha samma maktfullkomlighet som staten, men det är väl ändå snarare den än Jesus som de troende lyssnar på? Särskilt med tanke på att han knappast säger så mycket längre.

  2. Vilken/vilka paragrafer i lagen utgör den “tvångströja” du pratar om? Såvitt jag kan se står där inte ett ord om vare sig teologi eller liturgi.

  3. Re: Alexander.
    Att Jesus lever är det fundament varpå den kristna läran vilar, “Kristus är uppstånden!” kommer miljontals kristna utbrista under natten som kommer. Om nu kristna tror att Jesus lever, tror de förmodligen också att han vill ha en relation med dem (och hela mänskligheten, faktiskt). Han talar till mänskligheten genom sitt ord (Bibeln), i bönen och i sakramenten (i huvudsak Dopet och Nattvarden). Jesus talar således, kanske särskilt i kyrkan som ju är den institution som kallas “Kristi Kropp” och som utvalts att göra hans vilja i världen. Frågan är kanske inte så mycket om Jesus talar utan om vi lyssnar.

  4. hmmm… var det ett svar eller en predikan? jaja det är upp till Stefan O att moderera!

  5. Vilka paragrafer? Alla.

    I ett fritt samhälle borde inte denna lag existera överhuvudtaget.

  6. När Svenska Kyrkan skulle blir fri ställde tre partier upp på frihetsalternativet. M S & C alla måste se till att valen skulle vinnas
    av partierna. Det är den fria svenska kyrkan. Kyrkomötet styrs av politiker
    och de har majoriteten. Gud har vetorätt men det känner de väl inte till.

Kommentarer är stängda.