Bort med utpressningspartierna

Är det odemokratiskt med kommunala nyval? Nej, är det något som är odemokratiskt så är det förekomsten av vågmästarpartier. Dessa partier bör rätteligen kallas utpressningspartier.

Varför ska småpartier som har ett eller två mandat i vissa kommuner kunna förhandla sig extra inflytande i politiken? Jag tar gärna emot argument för varför det är fint och bra med utpressningspartier. Jag kan nämligen inte komma på några själv.

Det kommer bli mycket intressant att se vad Grundlagsutredningen kommer fram till angående kommunala extraval. Ser fram emot jämförelser med andra länder (om det blir några).

____________

Andra bloggar om: , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

4 reaktioner till “Bort med utpressningspartierna”

  1. Kommunala nyval har krävts i samband med att två moderater lämnade sitt parti i Sundbyberg, och för att Sverigedemokraterna har vunnit mark i så pass många kommuner. Syftet med att kräva detta är såleds mycket odemokratiskt. Det är egentligen ingen saklig grund som kravet vilar på.

    Partier med vågmästarroll får det främst för att man har cementerade grupper i landets kommunfullmäktigen. Om man istället kunde se mer över gränserna så skulle problemet bli mindre.

  2. Man kan ju ha ett större inslag av majoritetsval i demokratin för att komma ifrån detta, men i Sverige har vi ju proportionerliga val, och då är det de reglerna vi sagt att vi ska ha och fel att kalla det inflytande som konsekvensen av systemet ger för “utpressningspartier”.

    Man kan väl lika gärna säga att MP, V, C eller KD är utpressningspartier i kartellen respektive alliansen?

    Det kan ju även uppstå tre jämnstarka block, som det nog sjort i kommuner där SD är starka. I Belgien fick visst Vlaams Belang (motsvarande SD) flest röster i regionalvalen förra året, så de skulle i ett majoritetsvalssystem vunnit klart mest makt där. Jag skriver detta eftersom jag antar att just SD är ett parti som du benämner som litet utpressarparti.

  3. Det jag retar mig på är att utpressningpartiernas agenda blir känd först EFTER valet. Väljarna vet inte vad det ha att ta ställning till.

    Gäller inte bara sd utan mp också.

  4. Jag funderar fortfarande på frågan om kommunala nyval, men när det gäller vågmästare håller jag inte med dig.

    Den gemensamma linjen inom en politisk majoritet utformas genom ett givande och tagande så att majoritetens deltagande partier maximerar sin nöjdhet med helheten. I normalfallet får partier får igenom det de tycker är viktigt, och ger efter på områden de anser vara mindre viktiga.

    Och om ett oppositionsparti inte uppskattar detta kan de försöka bilda en ny majoritet. Den sortens förhandlingar är vanliga i svenska kommuner efter ett val.

    Ett parti kan inte kräva mer än vad de andra partierna anser rimligt. Om det gör det uppstår det sannolikt en blocköverskridande majoritet som lämnar den fd vågmästaren utanför i kylan. (Detta öde drabbar inte bara vågmästarpartier. Moderaterna i Västra Götaland är ett annat exempel.)

    Det kanske ser ut som ett vågmästarparti har mycket inflytande, men i realiteten är det begränsat till vad de andra partierna i är beredda att ge.

    Ett vågmästarparti har ingen annan makt än den som den har fått i gåva av oppositionen.

Kommentarer är stängda.