Etanolen är framtiden

Nu klagas det på etanolen igen. Det finns risk för att den blir dyrare med ökad efterfrågan. Ja, jädrar vilket problem! Hur dum får man vara? Säg en annan vara som inte går upp i pris när efterfrågan ökar!

Den utveckling som vi ser nu med ökad försäljning av etanolbilar är resultatet av den politik som vi själva röstat fram. Regeringen ger som bekant en bonus för varje ny miljöbil. Såvitt jag vet är det ingen som har varit emot det. Resultatet har blivit att efterfrågan på etanol ökat, och det är inte ett problem. Tvärtom är det sunt och bra.

Om vi vill minska vårt beroende av olja måste vi gå över till andra bränslen. Och det bästa stället att börja med är bilarna. För bilarna finns det nämligen utmärkta alternativ till bensin: el, biogas, rapsdiesel och etanol.

Men finns det kapacitet att möta en ökad efterfrågan på etanol? Självklart. När priset på etanolen stiger blir kommer fler företag att vilja ge sig in i branschen. Konkurrensen hårdnar och priset sjunker. Så brukar marknaden fungera och varför skulle den inte göra det i det här fallet?

Dessutom finns det ett annan orsak till höga priser på etanol – EU:s strafftullar. EU är mer intresserat av att försvara sin ineffektiva jordbruksnäring istället för att ge utvecklingsländerna en ärlig chans att börja sälja etanol till oss. Här finns chansen att göra något för både det globala klimatet och den globala rättvisan på en och samma gång. Ta bort tullarna!

_________________

Andra bloggar om: , , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

11 reaktioner till “Etanolen är framtiden”

  1. Etanol är inte framtiden, det är ett totalt ineffektivt bränsle sett till vilka resurser som går åt att tillverka det.
    Lustigt att du nämner oljeberoende. Vad som skapar ett beroende till oljan är knappast vad vi kör våra privatbilar med utan vad som som används till att producera och transportera vår mat, kläder, mediciner och allt annat livsnödvändigt. Då 100% av dessa maskiner körs på diesel är biodiesel den absolut största prioriteringen vad gäller att bryta oljeberoendet. Etanol konkurrerar om biomassan och blir därmed än mer korkat som alternativ.
    Vill man vara smart och minska sin oljekonsumtion genom att köra på alt. bränsle skall man köpa en elhybrid eller biogasbil.

  2. Etanol är en återvändsgränd, betänk att eldrift för fordon gör att vi kan köra på motsvarande 0,1 l milen.

  3. Att etanol tar mer än all odling (eller sll skogsmark) i anspråk i ett land som Sverige, och är än mer problematisk i mer tätbefolkade länder, det är inte relevant Stefan? (Se exvis ett inlägg (av mig) på Argument länkat från min sienaste bloggpost i kategorin “Etanol” på min blogg.)

    Att bara experiment med etanol ger högre matpiser och försvårar ekonomin och näringsintaget för det fattigaste, är det är irrelevant, Stefan?

    Att etanol innebär sklövling av regnskog, lika allvarlig som den som sker för “biobränslets” skull (SIC! Extremt förödande både för CO2-utsläpp och mlijön i stort) på Borneo, är det irrelevant, Stefan?

    Nej, etanol är i dag enbart negativt och inte alls framtidens lösning.

  4. Jag visste inte att det låg en “framtid” att skövla den sydamerikanska urskogen. Sverige kanske skulle göra det med sin egen skog först så kan vi ju se hur mycket “framtid” det ligger i det.

  5. Befängt påstående att etanolen har framtid för sig. Försöker Du lura någon, eller är Du bara okunnig?

    Stefan A Johansson här på bloggen är nog den som bäst sammanfattat nuvarande kunskap om etanolen.

  6. Ack, ni klentrogna.

    Jag håller dock med om att ökad användning av biodiesel, el och hybridmotorer också tillhör framtiden.

    Det fina med etanolen är att den är så lik bensinen och man kan därför använda samma typ av teknik. Med en flexifuel-motor behöver man inte bli rädd för att hamna på en mack där de inte har etanol. Då tar man bensin istället.

    På så vis är etanolen vägen ur bensinberoendet. Vi får en bekväm övergång.

    Dummast av allt är dock att sticka huvudet i sanden, dvs. klaga på etanolen men inte komma med några konstruktiva förslag till hur vi skall bli av med bensinberoendet.

  7. Jo, en sak till. Svältteorin – att etanolen tränger undan matproduktion i fattiga länder och därmed orsakar svält – tror jag inte på. Det är bara spekulationer. Minst lika troligt är att etanolproducenterna i utvecklingsländerna kommer att tjäna pengar och således kunna importera den mat landet behöver. En gång i tiden lyckades industrin svälja hela den arbetskraft som fanns på landsbygden. Ändå har vi klarat av att producera mat. Marknaden fixar sånt här åt oss.

  8. Till Stefan:
    Som alternativ till att sticka huvet i sanden kan du ju köpan en häst. Garanterat inget bensinberoende.
    Och det där med export av etanol och import av mat o dyl. var ju ganska smart.
    Det är ju samma sak som nu när polarisen smälter, så blir den olja som inte var exploiterbar, nu tillgänlig. Ennuiterna, som ju bekant lever i ständig misär sedan vi europeer installerat oss i Nordamerika, kommer nu att sätta lite sälolja på moset, och byta ut sina töande igloos mot modernare byggen. Så gör som jag, slå ett slag för utvecklingen av den tredje världen, köp en SUV, och varför inte ha den att gå på tomgång i garaget hela natten medans vi ändå håller på.

  9. Biomassa har det räknats på världen över. Resultaten är samstämmiga.
    Vid ett överslag där mängden biomassa anges till ett genomsnitt uthålligt av 7 ton per hektar och år skulle det krävas 2,6 hektar per person för att försörja världen med bioenergi.

    Med tanke på att vi till år 2025 med rådande befolkningsökning endast kommer att ha tillgång till 0,17 hektar per capita faller det på sin orimlighet.
    Det skulle erfordras flera jordklot enbart för att sörja för energikonsumtionen. Och, märk väl, inga andra livsnödvändigheter skulle kunna tillgodoses.

    Även om man bryter ut det glesbefolkade Sverige och gör motsvarande beräkningar, finner man, att disponibel åker- och skogsmark är otillräcklig.

    Vi står inför en sannolikt omöjlig uppgift, att få våra populistiska politiker att förstå den komplicerade energifrågan.

    Källor: World Energy Outlook 2007.
    Linköpings Universitet, Med brödfödan som drivkraft, C-uppsats.

  10. Ska vi minska koldioxidutslappen eller inte? Jo det maste vi, och det nu!

    Etanol finns som fungerande alternativ nu idag. De problem som finns med produktionen av etanol ar till for att losas. Att sticka huvudet i sanden och tycka etanol ar dumt loser inga problem. Ex: effektivare etanolmotorer, effektivare produktionsmetoder, avskaffa EUs skyddstullar, kravmaerk etanol…

    Dessutom sa handlar det inte bara om att byta bransle, vi maste ocksa minska vara transporter: aka kommunalt, ta taget, handla narproducerat, helt enkelt var och en fundera igenom hela konsumtionen.

Kommentarer är stängda.