Pedofili i Svenska kyrkan?

Som bekant har katolska kyrkan i USA stämts på hundratals miljoner dollar för att den inte har ingripit mot präster som begått pedofili. Men hur står det då till i Svenska kyrkan? Ja, får man tro prästen Niklas Olaison som företräder Domkyrkoförsamlingen i Stockholm, tycker Jesus att det är OK med pedofili. Så här säger Olaison i församlingens tidning Sthlmsliv om homosexualitet i Bibeln:

”Åh, det finns hur mycket som helst där, säger Niklas och hänvisar till exempel till Matteusevangeliets åttonde kapitel. I bibelavsnittet berättas det om en centurion, en romersk officer, som kommer till Jesus och ber honom att bota hans tjänare. Eftersom jag studerat romersk kulturhistoria vet jag att det fanns en omfattande lyxprostitution där män hade sex med pojkar. Officeren ville rädda sin slavpojke, som han förmodligen hade en sexuell relation med. … När Jesus helar pojken befäster han alltså underförstått relationen mellan mannen och pojken.”

Uttalandet har naturligtvis fått många att gå i taket. Vad i he…? Olaison har därför försökt förklara sig. Det handlar inte om pedofili i dagens mening, menar han:

“Min bibeltolkning måste dessutom ses i sin tid och att det här säkert inte handlade om en pojke som var ett barn,” säger han till Världen idag.

Det skulle alltså ha varit fråga om ett ömsesidigt förhållande. Eller? För på Stockholms domkyrkoförsamlings hemsida säger Olaison:

“–Jag beklagar de missförstånd som har uppstått. Anledningen till att jag valde att kalla relationen ”pederastisk” snarare än ”homosexuell” är att romarna inte erkände några jämlika homosexuella relationer. För dem måste varje sexuell relation (oavsett kön) ha en över- och en underordnad part. Vad jag ville säga var alltså att relationen var ojämlik, inte att pojken var prostituerad eller ett barn. Pojkens ålder framgår inte av texten, men det är fullt möjligt att det är en fullvuxen man det är frågan om. Slavar blev nämligen aldrig myndiga. Det påverkar emellertid inte saken. Under alla förhållanden handlade det om ett ojämlikt förhållande.”

Det är alltså inte fråga om ett ömsesidigt kärleksförhållande, utan om en romersk officer som håller sig med en slav med vilken han har sexuella relationer. Vad skall vi tycka om det? Ja, vad tycker vi om män som utnyttjar sin maktställning för att kräva sex av underordnade? För Olaison verkar det dock inte vara något problem, eftersom han påstår att Jesus “befäst” relationen, dvs. sagt att den är OK.

Man tar sig för pannan. Men det här är ju inte första gången Stockholms domkyrkoförsamling skämmer ut sig. Sist det begav sig drog man in pengar från ungdomsverksamheten för att finansiera en fotoutställning med nakenbilder på Jesus.

Nåväl. Någon kanske undrar vad historien om officeren och “slaven” egentligen handlar om. Den finns att läsa i Matteusevangeliet kapitel 8, vers 5-13. Den har självklart ingenting med homosexualitet att göra, utan med tro. Officeren begär inte att Jesus skall komma hem till honom. Det räcker med att Jesus lovar att tjänaren skall bli frisk (enligt svenska texten är pojken en tjänare och inte slav). Jesus blir glad över detta, eftersom officeren visar att han verkligen tror på det Jesus säger och gör.

Själv är jag mycket förtjust i denna text eftersom den visar vad som menas med förtroende. Jag brukar också säga till dem jag litar på att “Om du säger att det är på det sättet så tror jag på dig”. Det kan bli fel ibland, men i längden funkar det. Om man ger andra förtroende får man också förtroende tillbaks.

Men som sagt, texten har ingenting med homosexualitet att göra, ännu mindre pedofili.

Länkar: Världen idag, Dagen, SvD, Stockholms domkyrkoförsamling.

_______________
Andra bloggar om: , , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra: