2010 – året då bensinbilen dog

Jag har vid flera tillfällen på denna blogg sagt att bensinbilens dagar är räknade. Inget av det som rapporteras i media har fått mig att ändra på den uppfattningen. Tvärtom blir jag alltmer styrkt i min övertygelse desto med jag läser.

Det senaste som rapporteras är att bilindustrin själv konstaterat att de flesta bilförare endast kör drygt 5 mil per dag. Med så korta sträckor klarar man sig helt utan flytande drivmedel. Det räcker med el. Men eftersom elbilarna fortfarande innebär ett osäkerhetsmoment kan man kombinera el och bensin (eller ännu hellre etanol). Det finns redan idag hybridbilar som kombinerar el och bensin, men nu talar vi om en s.k. plug-in-hybrid. Denna bil “tankar” man via ett vanligt eluttag. Bilen har alltså elmotorn som huvudmotor och bensinmotorn som reserv. En vanlig hybrid har tvärtom bensinmotorn som huvudmotor och elmotorn som reserv. Den pluggas heller aldrig in i väggen. Elen i en vanlig hybrid kommer ur överskottsenergi från bensinmotorn.

Plug-in-hybriden kommer att finnas på marknaden 2010. Jag tror att det kommer att vara året då bensinbilen dog. Elbilarna kommer att vara billigare och renare, och alternativbränslet kommer sannolikt inte vara bensin utan etanol eller rapsdiesel. Bensineran går mot sitt slut.

Läs mer om framtidens bilar här: E24 (SvD Näringsliv).

Lyssna på en intervju med Sten Karlsson, Chalmers: P1 Morgon.

_________________
Andra bloggar om: , , , , , , . Pingat på intressant.se.

_________________

Dela med andra:

5 reaktioner till “2010 – året då bensinbilen dog”

  1. Visst är det goda nyheter. Men smolket i glädjebägaren är att man inte fokuserar tillräckligt på de fattiga länderna i Asien och deras totala brist på miljöhänsyn och som följd därav alltmer accelererande utsläpp. Indien t ex är idag ett ganska beskedligt billand. Det går bara sju bilar per 1.000 invånare. Men nästa år introducerar den indiska bilproducenten Tata en dieseldriven (och vi talar inte miljödiesel här!)lågprisbil för 17.000 kronor. Då kommer antalet bilar i Indien att explodera samtidigt med koldioxidutsläppen. Men i väst där det bor förhållandevis lite folk anstränger vi oss till det yttersta för att producera miljöbilar. Större insatser måste göras för att tvinga länder som Indien att inte göra om våra misstag.

  2. Tja, det kanske låter bättre med ”uppmuntra”. Men viktigt är att ekonomiska incitament ingår som i princip blir tvingande. Med andra ord: det ska kosta rejält t ex i form av uteblivna förmåner om man mot bättre vetande ger fan i alla miljöhänsyn.

  3. Det inte bara låter bättre utan är bättre. Det här med att européer tvingar indier att göra någonting tror jag inte på.

Kommentarer är stängda.