Julfirande på dagis förbjuds

Håller Sverige på att bli ett land för religiös intolerans? Jag tror det. Det är inte de religiösa som är problemet, utan de anti-religiösa. Det senaste som rapporteras är nu att barn på den kommunala förskolan i Lesjöfors i Värmland inte ska få fira Jul på traditionellt vis. Julpynt med änglar får inte förekomma. Det traditionsenliga Julspelet i kyrkan får inte besökas, rapporterar NWT och Expressen.

Det är Filipstads kommuns “opolitiska” rektor för förskolan som utgått med detta påbud. Hon menar att det är en nödvändig konsekvens av läroplanen. Barnen får inte utsättas för “ensidig” påverkan av religion.

Förskolerektorns krav på religiös utrensning motiveras märkligt nog inte ens av att det skulle kunna finnas barn som tillhör andra religioner än den kristna. Det finns nämligen inga sådana i den barngrupp det handlar om. Inte heller handlar det om att barn med utländsk bakgrund skulle hamna i kläm. Tvärtom har föräldrarna till dessa barn protesterat mot religionsförbudet.

Vad handlar det då om? Jo, en medveten vilja att fördriva alla religiösa yttringar från vår gemensamma samhällskultur. Det handlar om människor som menar att det faktum att staten ska vara sekulär betyder att hela samhället i övrigt också måste vara det. Religionen måste därför fördrivas från det offentliga rummet.

De som resonerar på detta vis tror ofta att de är neutrala i trosfrågor. De vill vara goda liberaler. Men resultatet är varken neutralt eller liberalt. Det är inte neutralt eftersom det förutsätter att frånvaron av religion är ett bättre liv än ett religiöst liv. Det är således ett ställningstagande för en viss typ av livsstil. Inte heller är det liberalt. För om jag inte minns fel är rätten att fritt få utöva sin religion liberalismens historiska signum. Religiös intolerans, som det är fråga om i Lersjöfors, är väl själva antitesen till liberalism?

_______________
Andra bloggar om: , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

12 reaktioner till “Julfirande på dagis förbjuds”

  1. Nej, att säga nej till en sammanblandning av kristendom och kommunal verksamhet förutsätter inte åsikten att frånvaron av religion är ett bättre liv än ett religiöst liv. Däremot handlar det om att ta hänsyn till att det finns individer som faktiskt inte är kristna. Det finns privata alternativ för de föräldrar som absolut vill att deras barn firar kristna högtider i skolan.

  2. Jag vill ge ett litet svar till C. L. K. Aqurette, du menar alltså att bara kristna firar jul? Jag kallar mig inte kristen men jag firar med glädje jul, som större delen av det svenska folket. Om det nu är någon som inte vill att deras barn ska utsättas för “kristna” högtider så är det väl de som får ta sina barn till en privat skola. Varför ska vi ta död på alla traditioner? Folk har klarats sig fint även fast dom har julpyntat och gått i kyrkan på skolavslutningar och andra högtider, man kan faktiskt sitta i kyrkan även om man inte är kristen.

  3. Jonas:
    Ingen har påstått att barn med nödvändighet far illa av att fira jul i skolan eller att julen som företeelse bör motarbetas. Detta är en principdiskussion som handlar om hur kommunal verksamhet ska förhålla sig till religiösa organisationer. Konservativa kristna tycks vara av uppfattningen att den kristna traditionen behöver särskilt stöd för att överleva. Jag tror tvärtom att kristna traditioner överlever bäst genom att låta dem förbli människors aktiva val. Vill föräldrar att deras barn ska lyssna till en präst som berättar om Jesus så går de självmant till kyrkan. Det är för övrigt den ordning jag tror Jesus själv skulle föredra.

  4. Aqurette, Det handlar om att tillmötesgå mångkulturen och inte ha traditioner som går emot islam. ;)

  5. En fara med detta kissnödiga paragrafrytteri från rektorns sida är ju att föräldrar med intresse för traditioner och kultur (oavsett religionstillhörighet), aktivt sätter sina barn i skolor där man får tala om Sveriges kulturhistoriska kontext, där barnen får rita änglar och där de tillåts bläddra i en av världens mest spridda och lästa böcker (Bibeln). De andra barnen får fortsätta gå i kommunens politiskt korrekta skola. Segregation med andra ord. Vill vi ha det så?
    Nu kan man ju förbjuda friskolor förstås. Man kan ju förbjuda religion också. Och böcker. Och frihet.

  6. Tobias:
    Du har nog helt rätt i att detta är det egentliga motivet.

    Mårten:
    Människor är olika, så det är bara bra om skolan speglar detta. Sedan tror jag inte att någon vill förbjuda barn att rita änglar eller läsa Bibeln.

  7. När jag var liten och gick på dagis var julfirandet bland det mysigaste som hände på hela året. Trots att vi här hemma har firat Channuka och regelbundet gått i synagogan hela mitt liv.

  8. Är inte troende men älskar julen. Det är skönt med lite ljus och mys i den annars så mörka vintern. Vi firade alltid jul i skolan när jag var liten och varken jag som icke troende eller dom av annan tro tyckte att det var jobbigt. Vi tyckte det var skönt med ett avbrott. Sedan kan man kanske dämpa
    en del kristna inslag som att byta ut änglar mot tomtar och så. Men judar och muslimer tror ju ocskå på änglar så det lär inte göra någon skillnad.

  9. Ja helst skall det väl vara en progressiv trubadur som sjunger sånger om fred på jorden. Typ Mikael Wiehe.

    Nu kom jag precis på att han har smugit sig in i psalmboken.

    68-generationen finns överallt.

  10. Var kommer alla idioter ifrån? Om man vill gå till storms mot religiösa inslag i skolundervisningen skall man väl åtminstone vara konsekvent: änglar (vilka förekommer i såväl kristen som judisk och islamisk föreställningsvärd) skall inte få förekomma medan folkmytologiska tomtar går bra?

    Skolan kan alltså inte fira några som helst kalendariska helgdagar: alla utom tre är ju motiverade av en kristen föreställningsvärld, varutöver återstår midsommardagen med rötter i en hedninsk-religiös fruktbarhetskult, 1. maj som är en politisk helgdag samt nationaldagen vilken ju som bekant av skolledningar här och var brukar framhållas som rasistisk.

    Jag kan förstå resonemanget att skolan inte skall ägna sig åt religionsutövning men då skall inte tillsynen utföras av trångsynta och obildade människor med undermålig intellektuell kapacitet. Den som inte vill att skolan uppmärksammar kristna högtider och själv inte är troende bör dessutom ta konsekvenserna av sin uppfattning och inte fira några helger överhuvudtaget och sålunda arbeta som vanligt på julafton, juldagen, långfredagen etc. Att gå till storms mot kristet helgfirande men sedan ändå njuta frukter av det i form av ledighet och “helgmys”, är ett avancerat hyckleri.

  11. Svar till Jarri Ederth:

    Lysande uttryckt – kunde inte ha sagt det bättre själv. Du hittar själva kärnpunkten i den här problematiken som få andra. Bra skrivet! och självklart också ett blogginlägg!

Kommentarer är stängda.