Säg ja till civilflyg vid Ärna!

Under de senaste dagarna har jag funderat över frågan om vi i Uppsala kommun ska säga ja till att öppna Ärna flygplats (f.d. F16:s flygplats) för civil trafik. Jag har nu kommit fram till att jag är för en sådan utveckling.

Argumentet emot är att det sannolikt leder till en ökad flygtrafik med ökade koldioxidutsläpp som följd. Detta stämmer nog, till viss del. Bättre möjligheter att landa flygplan i Uppsalatrakten kommer att göra oss Uppsalabor mer benägna att flyga. Ska vi då inte säga nej till detta?

Nej, eftersom det inte är flygtrafiken i sig som är problemet, utan koldioxidutsläppen. Hur kommer vårt land att se ut framledes med avseende på flyget? Sannolikt kommer vi se en ökning av trafiken, inte minst i vårt område som ju är en del av Sveriges snabbast växande regioner. Vi kommer att få ett ökat tryck på Arlanda hur vi än gör. I det läget är det inte fel att föra över mer av trafiken till Uppsala.

De boende i Sigtuna, Upplands-Väsby, Sollentuna m.fl. kommuner kommer att tacka oss för detta. De lider redan nu av att ha mycket flyg över sina huvuden, och det är inte rimligt att deras börda ska öka ytterligare för vår skull.

Men miljön då? Jo, visst måste flygtrafikens koldioxidutsläpp minska. Men varför måste det betyda att flygtrafiken minskar? Det är nämligen inte samma sak. Att flygtrafiken ökar i världen är inte ett problem. Flyget är vårt enda sätt att kunna mötas över kontinenterna. Det har ett oerhört stort värde för alla, inte bara ekonomiskt utan också kulturellt.

Problemet är koldioxidutsläppen och vi som inte är fullständiga utvecklingspessimister ser lösningar framför oss. Ett första steg är att lägga en koldioxidskatt även på flygbränsle. Det är obegripligt att inte detta gjorts tidigare. Nästa steg är att statsa så mycket vi bara kan på att utveckla ett miljövänligt flygbränsle. Kunskapen finns redan. Allt vi behöver göra är att satsa på den nya tekniken.

Tänk framåt, för tusan. Tänk om vi om 15 år har miljövänligt flyg. Det är inte osannolikt. Vore det då inte en fullständigt genial lösning att avlasta Arlanda genom att lägga mer flyg till Uppsala? Alternativet är att den avlastande flygplatsen läggs söder om Stockholm. En avlastning kommer att behövas. Varför ska vi då säga nej till den?

_____________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

3 reaktioner till “Säg ja till civilflyg vid Ärna!”

  1. Ja, tänk om vi om 15 år har miljövänligt flyg. Då kommer jag också att vara för en utbyggnad av civilflyget på Ärna. Min röst har du – men först då.
    Mårten
    Uppsala

  2. Jag instämmer helt med dig Stefan.
    Dessutom blir det inte lika trångt i luften och inte lika mycke väntetid på taxibanor vilket i sin tur leder till mindre utsläpp oavsett flygplantyp och bränsle.
    Att stå på tomgång med flygplan i kö på Arlanda eller ligga i vänteläge på landningsvarvet.. Nej ju förr ju bättre.

  3. Jaså, det är bara koldioxidutsläppen som är problemet? Jag trodde att flygplan bullrar, och att det är därför (som du själv skriver) “…boende i Sigtuna, Upplands-Väsby, Sollentuna … lider redan nu av att ha mycket flyg över sina huvuden…”

Kommentarer är stängda.