Åtta köpta bloggare

Marknadsföring genom bloggare är en bra och beprövad teknik. Men det kommer liksom av sig när det blir uppenbart att det är en kampanj som pågår. Gå in på den här länken och fråga er som dessa åtta bloggare spontant har velat blogga om just den här filmsnutten eller om ni tror att det finns en kampanj i bakgrunden, och att möjligtvis pengar har bytt händer:

http://knuff.se/video/klipp/3e4db/laat-den-raette-komma-in

_________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

7 reaktioner till “Åtta köpta bloggare”

  1. men… du menar alltså på riktigt att du tror de är köpta? det kan inte vara så att de gillar den?

  2. Skärp dig. Jag gillade trailern bara. Och det är väl ett bevis på de virala möjligheterna att flera bloggare skriver om den på sina bloggar, just för att klippet finns tillgängligt och de gillar vad de ser.

    Jag håller med om att det är bra marknadsföring för filmen att omnämnas av många bloggare, men jag har då inte hört något från filmbolaget.

    Att göra reklam för olika saker på sin blogg utan att öppet deklarera att man får ersättning för det är att skjuta sig själv i foten rejält. Trovärdigheten blir ju minimal.

  3. Tjuvlyssnat på filmbolag:

    Rubrik: DE HADE INTE TÄNKT PÅ STEFAN OLSSON

    Man ~30: Hur ska vi marknadsföra den här nya.. du vet “Låt den rätte komma in?”

    Man ~35: Jomen du, vad sägs om att köra lite dold PR här va som de gör i staterna, och köpa lite bloggare?

    Man ~30: Vilken bra idé.. Hittar några här som verkar DJÄVLIGT inflytelserika… Här har vi “ojanlatva overdrive”, en kille som gjort en vampyrfilm. Han köper vi.

    Man ~45: Ja, och Håbos kommunbibliotek har ju en blogg också. Vi kanske skulle försöka muta dom? Sjukt stor målgrupp.

    Kvinna ~25: Läckert. Men jag hoppas inget snille till bloggare avslöjar vår sceem! Tänk om han ser att alla dessa enorma internetmetropoler alla länkar till trailern och lägger ihop två och två?

    Man ~30: Nej, så smart kan ingen vara.

  4. Så här har det gått till:

    Filmbolagets PR-firma har skickat ut trailern till några bloggare med tips om en ny cool film. Bloggarna har tidigare visat intresse för film. Nu får de chansen att se trailern före alla andra och lägga ut den på sin blog. De känner sig engagerade och hjälper till att sprida trailern på informell väg.

    I PR-branschen kallar man denna metod för “Word to Mouth”. Läs mer här:
    http://www.springtime.nu/word.of.mouth.bok.php

    Men det kan också varit pengar inblandade.

  5. Men se på listan då för guds skull! Varför väljer dom några enstaka nördar och biblotikarier? Det är ju det som gör det hela till en utav de verkligt sämre konspirationsteorierna.

  6. Det här är en existerande marknadsföringsteknik. Jag lovar. Jag kände inte till den själv förut, men fick en föreläsning om metoden av företrädare för PR firmorna Springtime och Storåkers McCann. Moderaterna använde samma teknik i valrörelsen på inrådan av Storåkers McCann. Reklamfilmerna prånglades ut vandrade runt på nätet innan de hamnade på biograferna.

Kommentarer är stängda.