Gör inte upp med sossarna om skolan!

Just nu pågår riksdagsdebatten om betygen i skolan. Socialdemokraterna säger att de vill göra upp med alliansen om skolpolitiken och är missnöjda med att regeringen inte ställt upp.

Gå inte på det! säger jag. Vi vet att sossarnas skolpolitik är svag och bidrog till valförlusten. Vi vet också att vänsterpartiet är närmast fanatiska motståndare till betyg. Det taktiska motivet – att oskadliggöra skolfrågorna som ett hot mot en valseger 2010 – skiner igenom. Vad sossarna vill är att skolfrågorna är borta från dagordningen lagom till nästa val.

Det finns även andra skäl till att alliansen inte bör göra upp med sossarna. För det första är det den socialdemokratiska skolpolitiken i sig som har skapat de problem vi nu har. Varför ska vi alls kompromissa med just det som är problemet? Sjukdomen heter socialdemokratisk skolpolitik. Lösningen heter därför mindre socialdemokratisk skolpolitik. Att göra upp med sossarna är detsamma som att inte lösa problemet.

För det andra bör frågan av rent demokratiska skäl utvärderas av väljarna 2010. Alliansen lanserar nu en ny politik. Den måste prövas och utvärderas av folket. Gillar inte folket reformerna så kan de rösta ned dem. Men hur röstar man bort ett misch-masch som ingen egentligen vill ha men som alla partier ändå stöder?

Att låta alliansen styra över skolpolitiken fram till 2010 är det ur demokratisk synpunkt det bästa. Det skapar tydlighet och ger folket en möjlighet att göra ett reellt val.

________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

5 reaktioner till “Gör inte upp med sossarna om skolan!”

  1. Påståendet att skolans problem är sossarnas skolpolitik är ad hoc. Det finns många faktorer som gjort skolan till vad den är i dag. Det saknas forskning som stöder alliansens skolpolitik, däremot en hel del forskning som säger att alliansens politik är destruktiv. Hur kommer det sig att så många människor som påstår sig värna om skolan stödjer en politik som går tvärs emot vad forskningen säger och vad lärarna tycker. Svenska folket verkar tyvärr gilla den här politiken. Man bryr sig förmodligen mer av att det ska vara “hårda tag” än att införa åtgärder som faktiskt hjälper. Det stora problemet i skolan heter “konservatism” i skolans värld premieras inte nytänkande och lärare är allt för ofta erbarmligt dåliga pedagoger. Det problemet kommer inte lösas av hårda tag och betyg. Det kommer bara förvärra läget. Det är verkligen anmärkningsvärt hur Jan Björklund tillåts att föra en sådan reaktionär och ickeliberal skolpolitik, som mer liknar kommunism, och kalla den Folkpartistisk.

    Förresten: De styrdokument som styrt skolan fram tills nu har tagits fram av båda politiska blocken. Det där med “sossarnas flumskola” är inte sant, det är lika mycket borgarnas flumskola i så fall. En flumskola som har stöd i forskning, till skillnad från Björklunds floskler.

  2. Vilken forskning talar du om? Har du tagit del av den eller upprepar du bara vad du har hört av andra?

    Jag upplåter plats på min blogg om du vill visa vilken forskningen ifråga är.

  3. Jag har inte tagit del av forskningen i fråga själv utan har lyssnat på forskare som deltagit i studier. Jag ska ta reda på mer, hör av mig när jag har namn på forkare och forskning. Men för att inte all bevisbörda ska hamna på mig: Du menar att skolans problem skapats av sossarna. Vad bygger du det på? Kan du påvisa att det är den politiska styrningen av skolan under socialdemokraternas styre som orsakat de problem skolan har i dag?

    Och vad det gäller politiska överrenskommelser: Skolan tar väldigt mycket stryk av förändringar i det politiska styret, det tar mycket energi och resurser att ändra fokus hela tiden. Får vi en skolpolitisk arena där skolpolitiken ändras radikalt efter varje regimskifte kommer det tära väldigt mycket på vår skola. Om vi får en ny regering nästa val och det inte finns några blocköverskridande överrenskommelser kommer politiken återigen ändras. Om detta sker i fyraårsintervaller ett par vändor till kommer skolpersonalen antinge ge upp eller sluta bry sig.

  4. Tesen att sossarna har förstört skolan bygger jag på att sossarna har haft huvudansvaret för att regera landet större delen av efterkrigstiden. Ett sådant socialistiskt inslag har varit att skolan inte kan släppa fram talangfulla elever utan håller dem tillbaka av något slags jämlikhetsideal. Karin Hadenius har skrivit en bok i ämnet för den som är intresserad.

  5. Tack för tipset, ska kolla upp boken.

    Hur håller sossarnas politik tillbaka de duktiga eleverna menar du? Det är ytterligare en av högerns floskel som saknar grund. Det är en ad hoc-tes att kunskapsmässigt heterogena grupper hämmar de duktigaste eleverna, det finns inget belägg för att det skulle vara så. Snarare menar många att det tvärtom är bättre, både för de duktiga eleverna och de sämre att ha olika kunskapasnivåer i samma klass. Man drar väldigt hastiga slutsatser i skolpolitiken i stället för att göra ordentliga analyser. Skolan tar väldigt mycket stryk. Man pratar om åtgärder (från alla håll politiskt, här ska sossarna ta åt sig lika mycket som borgarna) utan att ens klart och tydligt analyserat och definierat skolans problem. Stökig miljö och mobbing är definitivt inte de problem som skolan brottas med i dag, det borde snarare ses som symptom (även om det politikerna kallar “stökig miljö” ofta är en kreativ miljö”).

    Sen vill jag bara avsluta med att säga att jag inte tror på sossarnas skolpolitik heller. Jag röstade grönt förra valet eftersom mp har den, enligt mig, bästa skolpolitiska linjen

Kommentarer är stängda.