Hyckleriet på Växjö universitet

Emil Uddhammar, professor i statskunskap, har startat ett uppfriskande gräl vid sitt lärosäte, Växjö universitet. När det blev känt att ett antal forskare vi universitet hade varit med och undertecknat “Historieuppropet” härsknade han till och anklagade undertecknarna för hyckleri, i en artikel i Smålandsposten. Ingen av dem hade ju protesterat tidigare när myndigheten “Forum för levande historia” fick i uppdrag att upplysa skolungdomen om nazismens brott mot mänskligheten.

I Sverige ska man inte bråka och särskilt illa är det att angripa kolleger. Följaktligen får nu Uddhammar ta emot kritik. Folk känner sig “kränkta”, säger universitets rektor och Samhällsvetenskapliga institutionens prefekt har tagit emot “starka reaktioner”, enligt SMP.

Men faktum är att det fortfarande är ingen som svarat på Uddhammars anklagelse. Var var alla de som nu klagar över regeringens inflytande över skolundervisningen när Göran Persson gjorde samma sak?

Och varför i hela den akademiska frihetens namn lägger sig rektorn i debatten? Ett universitet är inte en organisation där alla anställda förväntas stå för en viss uppfattning. Om det som krävs för kvalitet i forskning och undervisning vid Växjö universitet är att en professor startar ett gräl så måste det ske. Lojaliteten mot arbetsgivaren går inte före lojaliteten mot akademin och studenterna.

Jag känner Emil väl. Han var opponent på min avhandling och vi kom också att under ett par år vara verksamma tillsammans i Uppsala. Det är sällan han brusar upp. Han söker inte konflikter med avsikt, men håller hårt på intellektuell hederlighet. Jag vet därför vem jag håller på i det här bråket.

___________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Hyckleriet på Växjö universitet”

  1. Jag instämmer till fullo att det är tramsigt att inte vilja informera om kommunismens illdåd.

    Min gymnasielärare skickade runt sin under 68-tiden införskaffade Maos lilla röda när vi skulle ha historielektion om Kinas historia. Sen berättade han om “låt 100 blommor blomma”-kampanjen, men hoppade över det som kom efteråt, nämligen kulturrevolutionen.

    Det är inte okej att skicka runt “sin” citatbok av Mussuolini (om man nu har en) på en gymnasielektion och anledningen till att ingen höjer på ögonbrynen om det är Maos citatbok är nog okunskap. Så uppenbarligen behövs det mer kunskap.

    /Christoffer

Kommentarer är stängda.