Varför tillåter Gud att en tioåring mördas?

Jag har precis tagit del av nyheten att den försvunna flickan Englas mördare erkänt och att vi därmed tyvärr vet att hon är död. Det är så ledsamt, så tragiskt, så oerhört orättvist.

Det öppnar sig som ett sår i själen när man får höra en historia som denna. Jag vet egentligen inte ett endaste dugg om Engla. Jag visste inte ens om att den by hon kommer ifrån, Stjärnsund, alls existerade. Jag vet bara vad jag läst om i tidningen. Men ändå känner jag mig ledsen.

Jag vet att många i en stund som denna söker sig till Jesus, men att många också ställer honom till svars. Hur kan han som äger all makt i världen tillåta att en 10-årig flicka rövas bort och dödas? Vi kristna kan inte bara säga att det är resultatet av människors ondska. Det är visserligen resultatet av mänsklig ondska, men Gud kan hindra ondskan. Hur ska en 10-årig flicka förstå hur hon ska be Gud om hjälp? Hon är ju ett barn. Hon ska ha all tänkbar hjälp utan några som helst villkor.

Så vad är vårt kristna svar? Jag vet inte. Jag måste läsa och fundera först. Den som vill ge ett svar får gärna lämna en kommentar nedan.

_________________
Läs även andra bloggares åsikter om . Pingat på intressant.se. Twinglylänkar: AB, Expr., SvD, DN.

Dela med andra:

19 reaktioner till “Varför tillåter Gud att en tioåring mördas?”

  1. Det läge Engla befann sig i innan hennes liv tog slut i en kallblodig mördares händer är så ofattbart grymt att det är svårt att föreställa sig.

    Hon såg ondskan i ögonen, ensam och övergiven av allt och alla.

    Visst kunde hon bett om hjälp även från högre makter men förmodligen skrek hon om hjälp av allt och alla tills livet tog slut utan att vi människor eller de högre makterna hörde eller brydde sig ett smack.

    I det utsatta läge hon befann sig i hade förmodligen en elpistol fungerat bättre än ytterligare en bön om hjälp som ingen hörde.

    Jag förstår att många lever efter devisen att man skall vara villig att förlåta. Ursäkta om jag låter lite cynisk, lämnar en passande länk och säger:

    Only in Sweden!

    Jag hoppas innerligt att varje sekund i denne våldsverkares liv blir lika smärtsam som Englas sista minuter i livet.

    Det är alldeles för många som fått världslig förlåtelse men ändå inte förstår att värdet av liv kan inte spillas för den egna lustens skull. De har inte fattat att vissa saker gör man inte mot de som är svagare än en själv utan att få folkets vrede mot sig.

    http://www.dt.se/brottsplats/veckansfall/article296324.ece

  2. För en gångs skull verkar vi vara inne på samma resonemang:
    jahhollis.blogspot.com/2008/04/
    frklara-hur-gud-kan-tillta-detta.html
    Det enkla svaret är, att det finns ingen gud som vakar över oss.
    Men man kan undra över hur den ondska som ständigt finns bland oss har kunnat bli så stark.
    Jag begriper det inte.

  3. Det finns nog ingen förklaring… mer än att vi fick en fri vilja, vilket i sig kanske var ett av Guds misstag för vi verkar ju inte kunna ta det ansvaret.
    Guds enda händer i världen är ju våra händer och om vi sitter på dem och inte bryr oss om att använda dem eller se så kommer såna här saker ständigt att hända.

    Men det finns även en liten men dock positiv del i allt detta. En annan familj som sökt avslut i 8 år kan få frid, dvs Pernillas familj. Nu kan de få veta vad som verkligen hände och kanske kunna gå vidare.

  4. Det är väl som vanligt dilemmat med den allsmäktige Guden mot människornas fria vilja. Frågan är bara hur fri viljan är hos en sjuk person som Englas mördare rimligtvis måste vara.

  5. Ni kristna kanske ska ta och beklaga allt elände gud ställt till med genom att skapa jorden som det kaos den är? Jag trodde en gång på det här med fri vilja och att det var vårt fel. Men eftersom gud nu är allseende och allvetande visste han effekterna av sina gärningar. Han VISSTE hur mycket skit det skulle leda till. Annars var han inte allsmäktig och allvetande utan bara en galen psykopat till skapare.

    Vad ska man då tro? Jag har gjort mitt val, jag vill inte tro på en gud som står passiv och ser sitt folk lida och låter enbart de med rätt tro och rätt leverne leva för evigt. Varför skulle han inte ingripa? Jo, antingen finns han ej, eller så är han en patetisk psykopat som njuter av lidandet.

  6. Är inte troende men vill ändå tro att det finns något.(Agnostiker?) Kan det inte vara så att det vi kallar Gud finns i oss alla och blir vad vi väljer att göra med det?
    Det är kanske dags att inse att vissa människor är rent onda.

  7. Kristendomen vilar helt på dyrkan av tortyr och våld, så det är kanske dags att inse att svaren inte finns hos en gud som lät döda sin egen son bara för att skaffa sig fler hängivna beundrare.

  8. Varför skyller ni på Gud så fort något dåligt händer? Ger ni djävulen förtjänsten om det sker nånting bra? Då lever ni i en bakvänd värld, för bibeln gör det klart att världen har getts över till satan och att alla vi människor gör våra egna val! Ifrågasätt i stället varför vi i Sverige är så slappa mot folk som begår brott? Citerar pappan i filmen “The jury-a time to kill” “May he burn in hell!” Om det hade varit mitt barn….

  9. jag tror på rfid-chips

    Jag ser jorden som ett fängelse(666 i gyroskopets rumtids krökning el så läste= denna jordens herre). Bäst är ju globala lösningar som FN och uppodling av mark och då nationella agendor/komparativa fördela (intressant spel el vad man ska säga). Det som kunde behövts är ju en FN blogg etc (tar upp Afrika, uppodling, förnuftets utveckling, känslans intelligens/äkta genuin medmänsklighet och männisouttryck).
    Sen säkerhet etc är ju en annan fråga (bäst hade ju varit om FN strikt löst alla konflikter och då löst problem).
    Även religiöst är det ju så, Gud, den gamle som en sydam författare sa är ju högt utvecklad (bli som er fader i himmelen= perfekta, förnuft, kärlek etc).
    Jag tror ju på aperiodisk puls som kristallämne som konstruktion (material kanske guldets el platinas partikeltillstånd= blir 1) och då som ett rinnande vatten kring kvark-gluon plasman. En input som ger intelligent kraft. Magnetfält med elektroner som Feynman sa= polarisering som ger kraft till tillståndet som ej ger repolarisering pga inputen (går på ljuset med små steg). Förening som ger matematisk ekvivalens (23 tesla, avakados tal). Blir som antimateria runt svart hål (Faraday rotation)= flödet/tillståndet ger kraft (planetsymmetri som stabiliserar tillståndet hos materien, metafor).

  10. Det är mycket svårt och närmast outhärligt att tänka på vad den stackars flickan gick igenom. Den lilla tröst jag kan ha är att hon har det bättre nu (jo, det öppnar för en hel del cyniska kommentarer). Jag vet inte varför Gud ingriper ibland och ibland inte, men jag tror att han led lika mycket som flickan. Vid sidan av att flickans lidande är svår att sammanfoga med vår syn på Gud tror jag att vi även måste diskutera vår människosyn: vad är en människa? En sådan diskussion kan ge en pusselbit till de grymheter som t ex helt oskyldiga barn får gå igenom.

  11. Det är en sådan där dag då jag bara vill skrika ut – “fråga inte varför”.

    Fråga inte varför Gud tillåter att något så otäckt sker (Gör Han det, för övrigt?) Fråga inte varför hela världen är i den ondes våld (1 Joh 5:19).

    Fråga inte. Inte mig. För jag har inga svar.

    Idag är en sådan där dag då utsikten mot Evigheten är skymd. Då vi upplever att Gud är tyst, bara bevittnar.

    Vi som tror, tror att Gud inte har talat i den här frågan än. Och inte heller i alla de andra sammanhang där ondskan tycks triumfera.

    Vi som tror, tror att Gud kommer att tala, vi tror på den allmänna Domen vid Tidens ände. Då den Gud som såg, som bevittnade, som var där slutligen gör upp med ondskan och etablerar det Rike där inga tårar mer finns.

    Men vi ser inte så långt idag. Vi orkar inte ens tro. Bibeln säger oss att det finns en tid att sörja (och en tid att dansa – Pred 3:4) och vi är inne i den tiden nu. Inte vet sorgen och smärtan något om dansen.

    Idag känns Herrens egen hälsning “Saliga de som gråter” som ett hån.

  12. Varför frågar ni er varför gör gud si eller så när det är något ni inte förstår?

    Det ni saknar är enbart kunskap om något, det gör inte att det är någon gud bakom utan bara hederlig okunskap som ligger i fatet.

    Så alla troende, skaffa er kunskap så förstår ni världen bättre och inser då att det finns ingen gud, vi här och nu så gör det bästa av det.

  13. Ursäkta men jag kan inte låta bli…
    “Det är bättre att veta att man är troende, än att tro att man är vetande”.

  14. Jag tror Gud sörjer Engla mer än vi. Han har dock gett sin skapelse frihet. Om det var bra eller dåligt kan vi diskutera. Men det är ju ändå en förutsättning för att det ska kunna finnas några goda handlingar alls.

Kommentarer är stängda.