Det är bensinen som är problemet, inte etanolen

Idag stämmer PJ Anders Linder på SvD:s ledarsida in i kritiken mot etanolsatsningarna. Det är synd. För tyvärr är det många som aktivt letar efter anledningar att få fortsätta köra på bensin och nu fick de plötsligt draghjälp av Svenskans ledarsida. Jag har egentligen inte så mycket att säga om själva innehållet. De problem Linder tar upp måste diskuteras och precis som han tror inte jag heller på etanolen som den slutgiltiga lösningen.

Men det stora problemet är inte den ökade efterfrågan på etanol och prishöjningar på majs i USA, utan den utbredda oviljan att byta ut bensinen som drivmedel för bilarna. Och det är bensinen som skapat växthuseffekten, inte etanolen.

Om vi alls ska kunna komma bort från oljeberoendet måste vi börja någonstans. Det bästa stället att börja är med bilarna. Den motor som sitter i en vanlig bensinbil är en motor av samma typ som sitter i en etanolbil. Det kräver inga enorma satsningar i ny teknik, utan alternativet finns här och nu. Det är ett enkelt steg att ta.

Problemet är dock att allt för få vill göra det. De vill inte byta ut sin bensinbil. Se bilannonserna i tidningen. Det är nästan bara bensinbilar som säljs. Bil-Sverige blundar fortfarande för problemet. Det är därför som det är rätt att satsa på etanolen. Den tar oss bort från oljeberoendet och skapar ett intresse för alternativa drivmedel.

Så småningom kommer el-hybriden att vara huvudalternativet. Men dessa bilar finns inte till salu ännu.

___________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

8 reaktioner till “Det är bensinen som är problemet, inte etanolen”

  1. “Så småningom kommer el-hybriden att vara huvudalternativet. Men dessa bilar finns inte till salu ännu.”

    Nu var du lite för flink i fingrarna eller så tänkte du på rena el-bilar.

    För annars har Toyota sålt sin Prius ganska länge nu.

    Men nu senast kom det fram att E85 avger större mängder cancerframkallande ämnen än bensin.

    Etanolen är inte framtiden! Vätgas däremot.

  2. Toyota Prius är inte en el-hybrid, utan en vanlig hybrid. El-hybriden laddas i ett eluttag. Prius laddas av bensinmotorn. El-hybriden konsumerar därför mycket mindre bensin än Prius.

Kommentarer är stängda.