El-Giganten fuskar med garantin på mobiltelefoner

Under ett par dagar har jag diskuterat vad som egentligen ingår i garantin för den som köpt en mobiltelefon hos El-Giganten. Jag har varit i butiken, ringt servicenumret och mejlat. Man möts av en mur av lojala tjänstemän med inövade svarsrepliker fastställda av företagets kundtjänst. Det känns som att tala med en statlig myndighet, alternativt ett politiskt parti under en valrörelse, där varje aktivist lärt sig rabbla valmanifestet utantill.

Mitt problem är att batteriet i min telefon som är mindre än ett år gammal, och som därmed fortfarande omfattas av El-Gigantens garanti, laddar ur alldeles för snabbt. Jag måste ladda upp batteriet varje dag. Något är fel, har jag därför menat. Efter mindre än ett år ska inte ett normalt mobilbatteri vara slut. Högst troligt är att telefonen drar för mycket ström. Vad gör man då från företagets sida? Tar man sig an problemet? Självklart inte.

Så här går det till istället:

1. Man skyller på batteriet. På batterier är nämligen garantin bara sex månader.

2. När kunden klagar på den snåla garantitiden, skyller man på leverantören, i det här fallet LG. LG vill inte ge längre garanti än sex månader, säger man, och slår ut med händerna.

3. När kunden påpekar att han inte köpt telefonen av LG, utan av El-Giganten, erbjuder man sig att sända in telefonen för undersökning. Man upplyser dock kunden om att eftersom sex månader gått kan kunden bli tvungen att betala en undersökningsavgift om det visar sig att felet inte var ursprungligt.

4. När kunden påpekar att det inte är batteriet som ska undersökas, utan telefonen, och att telefonen omfattas av en garanti på ett helt år, påstår man att kunden i alla fall riskerar att åka på en undersökningsavgift om det visar sig att felet inte var ursprungligt.

Kunden har nu något argt påpekat att El-Giganten på sin hemsida uttryckligen skrivit att företaget under ett års tid tar på sig ansvaret för att bevisa om ett fel är ursprungligt eller inte. Kunden menar nämligen att den som tar på sig bevisbördan också får stå för själva framtagandet av bevisningen och de kostnader som är förknippade med den, oavsett vad bevsningen i slutändan säger. Tar man på sig ansvaret får man också ta på sig kostnaden.

Efter att ha mötts av samma argumentation fast från olika företrädare är jag helt säker på att jag inte bara stött på något enskilt oförstående butksbiträde, utan att jag kämpar mot någon chef högre upp i hierarkin. Denne har bestämt sig för att vägra släppa fram reklamationer på mobiltelefoner och därför drillat sina fotsoldater i enlighet med den ovan karaktäriserade taktiken.

Jag tror därför tyvärr inte att jag kommer att vinna den här kampen. El-Giganten är ett för stort och otrevligt företag för att jag ska orka kämpa mot det. Man får hoppas på ett ingripande av Sverker Olofsson istället.

_________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “El-Giganten fuskar med garantin på mobiltelefoner”

  1. Hej. Jag hoppas det här redan har löst sig för dig nu.
    Vilket varuhus är du det du handlat i? Självklart lämnas 1års garanti på telefonen och man har ju även 3års reklamationsrätt för ursprungsfel. Jag vet dock att batterier kan vara lite svårt att få rätt för. Har haft ett samtal om det med vår lagerchef.
    / Jocke, Vitvaruansvarig ELG Täby

Kommentarer inaktiverade.