Läxa för alla som föraktar politiska bloggar

De politiska bloggarnas inflytande är fortfarande ganska litet. Det tror jag alla är överens om. Men liten tuva stjälper ofta stort lass. Det fick i alla fall New York Times lära sig i måndags. Läxan kan tjäna som lärdom även för svenska kampanjmakare och debattredaktörer.

För några dagar sedan
publicerade New York Times en debattartikel om Irakkriget av Barack Obama. Därefter bad man John McCain göra detsamma. Debattredaktören tyckte dock inte att McCains artikel höll måttet och refuserade den.

Vad då inte höll måttet? undrade McCains stab, det är väl inte upp till debattredaktionen att avgöra om innehållet är bra nog. McCain själv tycker att innehållet är bra och det är han som kandiderar till att blir president. Ska han inte får presentera sin syn på Irakkriget som han själv vill?

Tidningen stod dock
på sig och släppte inte fram artikeln. Vad hände? Jo, McCains stab skickade artikeln plus e-postkorrespondensen till bloggaren Matt Drudge, legendarisk politisk skvallerförmedlare. Vips var händelsen första nyhet på alla TV-kanaler samtidigt. McCains artikel blev plötsligt mer spännande och mer omtalad än Obamas, kanske till och med mer läst.

Alla republikanska debattörer fick också chansen att ännu en gång klaga över New York Times liberala hållning. Tidningen är ständigt under kritik från konservativt håll för att den favoriserar Obama i nyhetsbevakningen.

Politiska bloggar kan ha en sjudundrande effekt om de utnyttjas på rätt sätt. Att skeppa över allt till Matt Drudges blogg var ett genidrag.

(Tack till Dick Erixon som gjorde mig uppmärksam på detta.)

_______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Läxa för alla som föraktar politiska bloggar”

Kommentarer är stängda.