Medelmåttiga matematikkunskaper i svenska skolor

Sveriges Radio P1 har valt att granska några av skolmininster Jan Björklunds uttalanden om kvaliteten i svenska skolan. Resultatet visar att Björklund tolkar statistiken snävt.

Inget att förvånas över. Säg den politiker som inte tolkar statistik på det sätt som passar honom bäst. Men hellre en skolminister som vill förbättra skolan ännu mer än en som bara är nöjd så länge Sverige inte är sist.

Så här ser OECD:s topplista ut för den mätning som gjordes 2006:

1. Finland
2. Sydkorea
3. Canada
4. Nederländerna
5. Australien
6. Japan
7. Schweiz
8. Danmark
9. Nya Zeeland
10. Irland
11. Island
12. Belgien
13. Sverige
14. Tjeckien
15. Storbritannien
16. Polen
17. Tyskland
18. Österrike
19. Slovakien
20. Ungern
21. Norge
22. Frankrike
23. Luxemburg
24. Spanien
25. USA
26. Portugal
27. Grekland
28. Italien
29. Turkiet
30. Mexico

Sverige ligger på plats 13. I 2003 års mätning låg Sverige på plats 15. Vi ligger alltså ganska mycket i mitten. En del är nöjda med det, andra inte. Jag klagar inte över att skolministern vill att Sverige ska upp i toppen på den här listan. Om Finland klarar det så borde vi också kunna det. Kör hårt Björklund!

Källor:
http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/1/60/34002216.pdf
http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/30/17/39703267.pdf

_______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Medelmåttiga matematikkunskaper i svenska skolor”

  1. Den som fått följa finska och svenska skolan parallellt (egna barn och barnens kusiner) har fått mycket att undra över och det var inte till Sveriges fördel. Bara några enkla saker som mobilförbud men läraren har en klassmobil, lärare +lärarassistent per klass, betyg mm. Nu när barnbarnet har börjat skolan blev det en friskola. Tur att det fanns en nära.

Kommentarer är stängda.