S:t Lucia var en kvinna, om någon skulle ha glömt det

I och för sig får man säga att det var en rolig idé av en grupp killar på en gymnasieskola i Karlstad att få kräva att kandidera till uppdraget som Lucia. Det är också tråkigt att den manlige kandidaten inte vill fullfölja sin kandidatur på grund av trakasserier. Men lika tråkigt är det att se jämställdhetsdebatten förlöjligas.

Som jämställdhetspolitiker i landstinget i Uppsala län arbetar jag för att röja undan alla hinder som gör att kvinnor får sämre villkor än män, som patienter eller som anställda. För mig är jämställdhetspolitik detsamma som att röja undan diskriminering. Det är inte utplånande av könsroller.

Jag tror inte att vi får ett jämställt samhälle bara för att killar klär ut sig till kvinnor eller tvärtom. Konstnärligt sett tycker jag det kan vara kul att se när kvinnor tar på sig mansroller eller tvärtom. Exempelvis spelade Helena Bergström rollen som Hamlet för några år sedan. En kul grej, tycker jag. (På Shakespeares egen tid spelades alla rollerna av män.)

Men idén att begreppen kvinnlighet och manlighet ska utraderas i vårt sociala tänkande är larvig. Återigen handlar det om att vi ska tvingas sudda ut våra personligheter, våra identiteter, för att ersätta det personliga med en ny kollektiv identitet som är lika för alla. Alla ska inte bara vara varandras jämlikar utan ska så långt som möjligt också vara identiska med varandra. Vi ska ha likadana kläder, likadana frisyrer, bo i likadana hus, äta samma sorts mat osv.

Är det någon som känner igen dessa tankar? De har prövats. I åtminstone ett land i världen tänker man fortfarande så. I det landet har staten bestämt vilka frisyrer som ska vara godkända. Landet heter Nordkorea.

För övrigt, är det inte märkligt att helgonet Lucia fortfarande får firas i svenska skolor? Hon är ju en reigiös symbol.

Uppdatering 2/12

Läs gärna också om den rådiga rektorn som inte släppte fram en manlig Lucia. Det är bra att jämställdhetsarbetet inte förljligas på detta vis.

________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se. Läs mer i AB, Expr och NWT.

Dela med andra:

6 reaktioner till “S:t Lucia var en kvinna, om någon skulle ha glömt det”

  1. Vad hände med den stolta kvinnligheten? — kvinnorna som var stolta över att vara kvinnor och inte ansåg att detta var något att ringakta…

    Mary Wollstonecraft vrider sig nog i sin grav.

  2. Ditt inlägg är ytterligare ett bevis på moderaternas totala brist på någon som helst analys kring vad som egentligen ligger bakom diskrimineringen av kvinnor, homosexuella och andra utsatta grupper.

    Ja, Lucia var kvinna, so what? Hon föddes i Italien, ska bara italienare få ställa upp? Hon är död sen massor av år, ska bara döda få ställa upp. Resonemanget håller inte.

    Det är ett självändamål att minska den artificiellt kontruerade skillnaden mellan män och kvinnor, för om du inte gör skillnad på de två så kan du heller inte diskriminera någon, eftersom du inte gör skillnad på dem.

    Att påstå att likhetsfeminism/queerfeminism innebär att alla ska vara likadana visar bara att du antingen är okunnig eller sprider lögner i något försök att plocka billiga retoriska poäng, likhet och queerfeminismens mål är att alla ska kunna vara precis som de vill, bete sig manligt kvinnligt, eller som något mellanting, utan att diskrimineras för det. På vilket sätt är det att alla ska vara lika?

  3. Kristineberg en gruvort i Västerbotten. den 29 nov sprängdes där fram en kristusgestalt i berget,
    den som sprängde fram den var en gruvarbetare som inte sa nej till en
    brännvinsslurk. Det fanns ju inte en tanke på blaskvatten som öl, vin på den tiden utan då gällde brännvin.
    Och en riktig karl tog sig en sup.

    Men när denne man sprände fram kristusgestalten i berget då blev han religiös.
    denna kristusgestal blev det folkvandring till, men efter en rätt kort tid blknade bilden som egentligen var en bild där kvarts utgjorde kristussiluetten.
    efter en tid göts denna bil igen och orten lämnades.
    Det lustiga var att namnet Kristineberg fanns före denna säregna bild.
    Numera finns en kyrka på samma nivå som bilden.
    Länk:
    http://www.vbm.se/se-och-gora/i-lanet/sevart/utgangspunkt-skelleftea/underjordskyrkan-i-kristineberg.html

    Kanske lite utanför ämnet men jag kunde inte låta bli skriva om det hela när jag såg rubiken

  4. Något märkligt är det med synen på genustänkande och traditioner i den svenska skolan. I grundskolans läroplan (Lpo94) står det både att “Utbildning
    och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett
    kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till
    nästa.”
    (sidan 5) och att “Skolan
    har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster.”
    (sidan 4).
    Är det någon mer än jag som ser en potentiell motsägelse här? Luciafrågan tycker jag gör det hela väldigt tydligt. En manlig Lucia ger hela högtiden en air av dragshow eller studentspex. Det må motverka traditionella könsmönster, men är knappast ett vettigt sätt att överföra ett kulturarv.

  5. Anders verkar mena att om man inte gör en genusanalys så har man inget att tillföra jämställdhetsdebatten. “Tänker du inte rätt, så skall du hålla käften”, är budskapet.
    Den underliggande tesen har också en statsform. Den kallas diktatur.

Kommentarer är stängda.