Jag vill inte köpa Volvo!

Jag köper gärna en Volvo, bilen alltså. Men företaget vill jag inte köpa, i alla fall inte med mina skattepengar. Mona Sahlin har idag via DN/TT sagt att hon vill att staten ska ta över Volvo. Är vi tillbaka vid att socialdemokraterna vill ha planekonomi?

Det finns en självklar förklaring till varför Volvo är i kris. Man producerar inte bilar som någon vill köpa. Det är faktiskt inte krångligare än så. Påståenden om att Sverige skulle vara världsledande i fordonsteknik är inte sant. Vi kanske har duktiga ingenjörer, men vi har ingen konkurrenskraftig bilindustri. Vi har inte haft det på flera år. Redan när Ford köpte Volvo var företaget i kris. Ford skulle rädda Volvo, sas det. Nu är också Ford i kris.

Ska vi då med våra skattepengar gå in och ta över detta företag som går med 11 miljader i förlust varje år? Sahlin säger att det bara ska vara tillfälligt. Vad är då tillfälligt? Är det till Volvo är starkt igen? Det kan ta flera decennier. Det kanske aldrig händer.

Ingen vill kasta ut bilarbetare i arbetslöshet. Men vi kan inte sätta in miljard efter miljard i ett projekt som inte har några framtidsutsikter. Vi kan inte rädda ett sjukt företag bara av nostalgiska skäl. Göran Johansson i Göteborg visar precis vad det handlar om egentligen. Volvo ska räddas för att han och många andra göteborgare tycker att det är en del av stadens identitet. Göteborgsnostalgi i all ära, men ska det verkligen kosta hela svenska folket 11 miljarder om året?

Volvo är inte Sverige. Det fanns ett Sverige före Volvo. Det kommer att finnas ett Sverige efter Volvo också.

_________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

15 reaktioner till “Jag vill inte köpa Volvo!”

  1. Jag har svårt ge nån åsikt om just detta med Volvo. Däri måste mer kunskap intagas.

    Däremot kan man säga det är bra om staten faktiskt tar över ibland detta för att rädda jobb istället för arbetslöshet. man kan säga statliga företag kan i princip gå i förlust, men ger ändå samhällsvinst.
    Så det handlar om balans även där.
    Volvo får vi avakta. Det är oerhört många som via småföretag lever på volvo.

    Så det är arbetslöshet som vi istället får bekosta.
    Dessa pengar går dock i princip runt i systemet.
    En sak är säker det är viktigt med socialförsäkringssystem

  2. Nej, jag vill inte heller betala för Volvo, fabriken alltså. Sossarna och LO kan väl satsa sina medel på Volvo om de vill. Dessutom skulle vi ju förbruka mindre och köra mindre av miljöskäl vilket gynnas ju av nedläggning av bilfabriker. Kanske en miljöpremie till de arbetslösa i stället?

  3. Att investera i just volvo är en svår fråga.
    Däremot att av skattemedel betala för nåt som ger staten intäckter är däremot nåt som gynnar oss alla.
    Men som sagt hur det är med Volvo Vet inte jag.
    Lägg märke till både Kina och Indien kommer starkt gällande bilar. Dessa bilar är billiga, men har än så länge stora säkerhetsproblem.
    Har Volvo någonsin en chans mot dessa?
    Den frågan bör avvägas om staten ska gå in. Kanske bättre satsa som Ohly vill på 200 000 jobb inom det offentliga, det gynnar mänskligheten.Dessutom följer självklart privata marknadsmässiga jobb i spåret av en sådan satsning.
    Men vad vet lilla jag?

  4. Bertil: “Däremot att av skattemedel betala för nåt som ger staten intäckter är däremot nåt som gynnar oss alla.”

    Problemet är att folk inte vill köpa volvobilar, sedan om diverse stater börjar stödja sina biltillverkare kommer vi att förlora stort då vi har en väldigt liten statskassa i jämförelse med andra biltillverkande länder.

    Sedan precis som elina skriver lå LO köpa volvo, om du nu tycker det är så bra att stödja volvo Bertil så borde det ju passa dig som handen i handsken fast du kanske är en sådan där som hellre vill slösa med andras pengar?

  5. Jag utryckte mig helkorkat.jag skrev “Däremot att av skattemedel betala för nåt som ger staten intäckter är däremot nåt som gynnar oss alla.”

    För det första så har det inget med volvo att göra och sedan blv det oerhört otydligt hur jag menade.

    Vad jag menade är om staten äger företag och företaget ger vinst så går ju hela vinsten till staten och därmed gör det en nytta som gynnar oss all förhoppningsvis.

    Om privata äger företag så går vinsten till aktieägarna.
    Staten får del självklart även då.
    Men risken är att ägarna kan satsa vinstpengarna i utländskla investeringar.

    Samtidigt om staten driver företag så kanske viljan inte alla ggr är lika stark som hos privata företag och då blir vinsten sämre vilket missgynnar stat i förhållande till privata aktörer.

    krångligt? Ja möjligen jag är dålig på få fram vad jag menar.

  6. Det handlar om balans Elina, stat kan visst äga, men det ska vara lönsamt och viktiga samhällsfunktioner där empati och hänsyn går före girighet och hänsynslöshet.
    Öststaterna var ju diktaturstater, det är ju en felaktig jämförelse att dra in en Volvoaffär i en sådan jämförelse.lugna ner dig och ha lite reson. Det som är bäst för Sverige och arbetstillfällen och solidaritet för Sverige är det som ska göras.
    Vi får se vad som sker.

  7. Bertil: Du och andra är fria att starta företag hur ni vill för era egna pengar, däremot låt bli att försöka att påskinna att det är för vårt bästa ni vill tvinga oss andra att vara medfinansiärer.

  8. Bertil skriver att vinsten går tillbaka till staten som ägare. Problemet är Volvo inte går med vinst. 11 miljarder i förlust per år.

    Om staten ska gå in med 11 miljarder per år i Volvo betyder inte det heller att alla dessa pengar stannar i Sverige, eftersom flera av Volvos underleverantörer finns utomlands. Delar av Volvo produceras utomlands.

    Ska staten ta över Volvo handlar det bara om att rädda arbetstillfällen. Men då menar även jag att man lika gärna kan göra som Ohly föreslår och anställa folk i kommunerna. Det ger inte heller någon vinst, men folk blir lite gladare av det. Man kan också lägga pengarna på teater och musik. Ska vi slösa bort 11 miljarder per år kan vi ha kul för pengarna istället för att bygga bilar som ingen vill ha.

  9. Stefan skriver: “Ska staten ta över Volvo handlar det bara om att rädda arbetstillfällen. Men då menar även jag att man lika gärna kan göra som Ohly föreslår och anställa folk i kommunerna. ”

    Håller helt med dig Stefan. där delar jag din åsikt helt.
    Bättre satsa på typ vård eller offentlig sektor än satsa på ett förlusttyngt Volvo.
    Det kan vi i så fall se som en fördel för oss alla.
    Bra inlägg Stefan. Det bästa svar du gett på nåt av mina inlägg.

  10. Svar till Peder:
    jag satsar på “Stoorn”
    d.v.s världens största älg.
    http://www.stoorn.se/
    ( SKÄMT)
    Volvo är liten i den jämförelsen.
    Gällande volvo gav Stefan det bästa svaret.

  11. Som sagts i en annan tråd, du tycker att jag är artig när jag håller med dig och oartig när jag inte håller med dig. Svårt att diskutera sakligt då.

  12. Svar till: Stefan: Nä så tycker jag inte! Du är oartig när du hotar att ta bort inlägg, vilket du gjort,gnäller om långa inlägg o.s.v.

    Att jag sedan håller med dig om jag stöder din åsikt har inget med artighet att göra. Det har med en likartad syn att göra.

    Sakligt kan disskuteras ändå.
    Osakligt vore om vi skulle svära och ge varann obehagliga kommentarer, det har inte skett. Vilket tyder på en bra dialog.

    Nu hamnade det utanför ämnet igen och jag är inte orsak.

  13. Bertil: den som har en egen blogg bestämmer helt över det. Tar bort inlägg tex. Själv behandlar jag som spam svordomar mm.Så du får skriva eget om det inte är OK och det gäller oss alla andra med.

Kommentarer är stängda.