2011 säger vi hej då till SJ, om vi har tur

Många i Uppsala har med rätta surnat till över SJ:s senaste tilltag att dra in ytterligare en avgång från Uppsala till Stockholm. Nu går sista tåget redan kl. 22.09 på vardagar. Tidigare gick sista turen kl 23.09, vilket de flesta tyckte var tjyvsnålt som det var. I helgen hade jag förmånen att äta middag med ordföranden i Upplands Lokaltrafik, Fredrik Ahlstedt (m) och passade då på att fråga vad som egentligen händer med tågen. Han hade en del intressant att berätta, som är värt att informera om.

Fredrik berättade att SJ har fått för sig att varje avgång ska vara lönsam. Så gör man nämligen inom flyget där SJ:s VD Jan Forsberg har sin bakgrund. Kvällsavgångarna från Uppsala har inte den rätta lönsamheten. Nästa steg kommer sannolikt att bli att dra in ett antal avgångar mitt på dagen som inte heller täcker sina kostnader. Uppsala var dock inte ensamt drabbat, berättade Fredrik, utan alla städer har råkat ut för liknande.

I samtal med SJ har Upplands lokaltrafik påpekat att resenärerna kanske vill betala extra för sena avgångar. Dessutom är det möjligen så att resenärerna också tänker sig att en pendel ska gå regelbundet, oavsett om det är fullt i varje vagn eller inte, och att det är just den tjänsten man betalar för. SJ har dock inte velat lyssna.

Glädjebudksapet är dock att lagom till att nya Resecentrum i Uppsala står klart 2011 behövs inte SJ längre. Då är Uppsala station rustat för att ta emot pendeltåg från Stockholms lokaltrafik. SL och UL är redan överens om att etablera en pendel ända från Gävle som ska gå på regelbundna tider långt in på natten. Allt detta förutsätter dock att regeringens planer på att avskaffa SJ:s monopol blir verklighet, vilket i sin tur förutsätter en valseger för Alliansen 2010, eftersom de rödgröna redan förklarat att de vill ha monopolet kvar. Men det finns alltså ljus i slutet av järnvägstunneln. Redan 2011 kan vi säga hej då till SJ.

_______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

4 reaktioner till “2011 säger vi hej då till SJ, om vi har tur”

  1. Ja, det är det som är så konstigt. UL:s tåg körs också av SJ. Men det viktiga är inte vilka lokförarna är utan vem som bestämmer över turtätheten.

  2. Det enda rimliga är väl att driva all tågtrafik i form av ett verk. Staten må ha visat sig inkompetent att driva företag, men låt staten driva affärsverk. Det viktiga med tågtrafiken är att tågen passar människornas behov av att transportera sig, inte att vissa sträckor går med vinst. De ekonomiska aspekterna torde vara försumbara i sammanhanget. Ibland bör man låta sin övertygelse om det fria företagandet stå tillbaka för verkligheten. Avreglerad kan järnvägen endast bli ifall varje operatör bygger sin egen räls (eftersom spårens kapacitet till skillnad från vägarnas är begränsad).

  3. Vi har statligt ägda vägar, och samtidigt privata transportfimor. Man kan göra likadant med tåg. Som bekant ansvarar inte SJ för järnvägarna längre, utan det gör Banverket.

Kommentarer är stängda.