Nobelstiftelsens varumärke fortfarande till salu

Förra året granskade SR Ekot Nobelstiftelsens sponsoraffärer. Nu ett år senare följer man upp med en ny granskning. Inte mycket har skett. Nobelstiftelsen tar fortfarande emot pengar från företag som vill synas glansen av det fina namnet. Det är slappt.

Tydligen har Nobelstiftelsen fortfarande inte förstått att trovärdigheten i namnet Nobel är det enda i stiftelsen som har något värde. Vilket land som helst skulle kunna dela ut ett vetenskapligt pris med samma omsorg och samma prissumma som Nobelstiftelsen. I samma sekund Nobelprisets förlorar sin trovärdighet ersätts det blixtsnabbt av en amerikansk motsvarighet.

Att Nobelstiftelsen därför försöker tjäna pengar vid sidan om genom att hyra ut sitt namn till olika företag är därför betydligt allvarligare än vad stiftelsens ledning verkar förstå. Det är ett typiskt beteende hos män som tror att allt går så bra att man inte måste vara försiktig. Sådan släpphänthet straffar sig i slutändan. Kanske någon politiker med intresse för forskningsfrågor kan viska i örat på stiftelsens VD och påminna honom om att också han är dödlig.

Länk till mitt inlägg från förra året:
https://stefanolsson.nu/2008/12/10/nobelstiftelsen-riskerar-sin-trovardighet/

_____________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

En kommentar till “Nobelstiftelsens varumärke fortfarande till salu”

  1. Det finns ytterligare en snubbe som skulle kunna sätta P för den här typen av dumhet. HMK. Om han antydde att han kanske inte hade lust att dela ut ett pris vars heder tydligen är till salu, tror jag VD ändrade policy på två röda. Låt oss använda den informella makten, kungen!

Kommentarer är stängda.