Det finns också en intern Mosa Mona-kampanj

Att sprida falsk propaganda är dumt och fel. Den moderat som spridit ett dokument med S-logga som raljerar över Mona Sahlins strul med sin privatekonomi bör förbjudas att arbeta för partiet i valrörelsen, ännu mindre tillåtas kandidera.

När det gäller själva innehållet som spridits kan man dock knappast tala om något förtal. Det är inte fel att uppmärksamma en statsministerkandidats problem med att sköta sin privatekonomi. I så fall skulle det ju vara förtal att ens nämna att hon var tvungen att ge upp sitt första försök att bli partiledare på grund av Toblerone-affären. M-bloggaren Holmqwist har det fejkade brevet på sin sida. Jag hänvisar nyfikna läsare dit. Innehållet i sig är dock inte nytt utan har cirkulerat på nätet i flera år.

När det gäller frågan om det finns en Mosa Mona-kampanj eller inte kan det vara värt att påminna sig om den kampanj mot Mona Sahlin som pågår inom hennes eget parti. Det är ingen hemlighet att Toblerone-affären var en intern socialdemokratisk angelägenhet när det begav sig. Inte heller är det en hemlighet att det finns en falang i partiet som sitter med färdiga planer för att avsätta Sahlin så fort de får chansen (Expressen, 2010-01-08).

Mona Sahlin har inte hela sitt parti bakom sig och hon får dåliga resultat i alla förtroendemätningar. Är detta utslag av en kampanj? Det skulle ju också kunna vara så att hon helt enkelt inte är rätt person för uppdraget.

______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra: