Skolministern stoppar faktaförnekelse

Man måste antingen vara sjukt kristendomsfientlig eller lida av beröringsskräck när det gäller det kristna arvet i Sverige för att vara sur över regeringens beslut om att undervisningen om kristendomen ska få behålla sin plats på skolschemat.

Skolverkets förslag, som nu stoppas av skolministern, gick ut på att kristendomen skulle få lika stor plats på schemat som alla andra världsreligioner.

Det här är inte en religiös fråga utan en ren faktafråga. Sverige har varit mer präglat av kristendomen än någon annan religion. För att förstå svenska folkets religiösa beteende, vilket är det religionskunskap går ut på, måste man särskilt studera kristendomen.

Bor man i Thailand lägger man istället särskild kraft på att studera buddhismen, eftersom det är den religion som under mycket lång tid har präglat detta land.

Vissa personer tycks dock tro att undervisning OM kristendom är detsamma som undervisning I kristendom. Eller så vill de bara försöka utplåna minnet av kristendomens historia i Sverige. Jag vet inte vilket.

Det är märkligt att skolministern måste gå in och tala om för Skolverket att förnekande av fakta inte är skolans uppgift. Tala om intellektuellt underkännande av denna myndighet. Det är pinsamt.

_______________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

11 reaktioner till “Skolministern stoppar faktaförnekelse”

  1. Vi ska väl hellre då studera mera om Asatron eller som den kallas “forn sed”, då kristendomen är inte våran egentliga inhemska tro utan blivit påtvingat oss utifrån.

    Nej. Kristendomen är bara en av alla dessa extremiströrelser som står ivägen för vetenskapen.

    Fram för nordisk mytologi, då byter vi en fantasi mot en annan fantasi som INTE förbjuder andra gudar. Människor ska uppmuntras att tänka själva och inte följa som offerlamm.

    Fram för alla gudar och gudinnor. Shiva, Vishnu, Tor, Ahura Mazda, Yahve, Oden, Baal, Freja, Jehova, Jesus, Caesar, Hanuman, Allah, Allat, Mannat, Quetzacloat osv osv. till och med “the flying spaghetti monster”.

    Sverige är inget kristet land från början, låt oss inte återvända till häxbränningarnas tid. dvs. protestantismens storhetstid.

  2. Å så var det det här med faktaförnekelse!
    Oavsett det du skriver Patrik så kommer du inte ifrån att kristendomen på ett särskilt sätt påverkat och präglat det här landet under de senaste tusen åren, vilket inte är fallet med asatro & al.

    Hur många gånger skall man behöva upprepa det självklar? Hur svårt kan det vara att förstå?

  3. Jag tycker Patriks kommentar på ett utmärkt sätt visar att regeringen har rätt i att det behövs mer undervisning om kristendomen.

  4. utbilda alla i kristendom ge barnen en bibel så att vi får fler ateister i sverige (utbildning ger folk som tänker själv och ser sanningen)

  5. Jag tycker barnen ska få lära sig mer om vår gamla hednatro i skolan. Det är roliga och spännande berättelser. Vi har kvar många namn, personnamn och ortnamn från den tiden. Det gör vår hembygds historia levande.

  6. Jag såg precis Christer Sturmark i TV. Tragiskt. Han vill som Patrik ovan inte undervisa om kristendomen därför att han tycker illa om den. Vi ska inte lära oss något om det vi inte tycker om.

    Tänk om tyska skolor slutade undervisa om nazismen för att de tycker att nazismen är dum. Låter det som en bra idé?

  7. Skolministern gjorde ett bättre intryck i den debatten.

    Sturmark har ett passande namn. Sturig har synonymer som surmulen,tvär o trumpen.
    Kan liknas vid ord som stursk,otämjbar,trotsig osv.

  8. Att ge alla religioner lika mycket plats på schemat, är lika rimligt som att ge alla länder lika mycket plats i undervisningen i historia, geografi eller samhällskunskap. Något sådant förslag har dock inte kommit från Skolverket. Varför?

    Hur är det för övrigt med kursplanen i kemi? Ges verkligen alla grundämnen lika mycket plats i undervisningen? Det måste ju rimligen vara otillbörligt att ett fåtal grundämnen ges oproportionerligt stort utrymme medan andra väl inte ens nämns.

    Jag tycker att Skolverket borde skämmas för sina diskriminerande kursplaner.

  9. Hej Stefan, jag tycker man kan undra varför Sverige ska få mer utrymme än andra länder i undervisningen i historia och samhällskunskap. Är inte t ex Italiens eller Sudans historia och statskick lika mycket värt som vårt?

  10. Hoppsan, det var visst någon som redan lämnat samma fyndiga och orginella kommentar som jag. Ber om ursäkt, nästa gång ska jag läsa alla innan jag kommenterar själv.

Kommentarer inaktiverade.