Skönt att veta man är hopplöst omodern

I somras berättade en vän till mig att han närmast panikartat hade skrivit in sin dotter i en Waldorfskola istället för den vanliga kommunala skolan när han fått klart för sig att skolan inte tänkte lära dottern att skriva med penna. Jag fattade inte vad han talade om.

Nu ser jag skräckslaget att det är sant. Det finns skolor som inte lär barn att skriva – alltså skriva på riktigt – för hand. Datorer ska användas istället.

Ibland vet man inte vad man ska säga. Man får nästan en panikkänsla. Läs själva vad rektorn på en av skolorna säger, och därtill en professor i pedagogik:

Eva-Lotta Kastenholm, rektor på Tegelhagsskolan i Sollentuna: Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt.

Tomas Kroksmarks, professor i pedagogik, Jönköpings högskola: Frågan är ju hur mycket vi kommer att skriva för hand i framtiden mer än inköpslistor, om ens det.

Där har ni visdomen bakom den nya “moderna” pedagogiken, och som ni ser backas den också upp av en professor. Och en professor har alltid rätt. Eller?

Håller man inte med, som exempelvis skolminister Jan Björklund inte gör, kallas man för “hopplöst omodern och bakåtblickande” av socialdemokraternas skolpolitiske talesman Mikael Damberg.

Gud vad skönt, tänker jag då, att veta att man är en av dem som inte blir ledsen av att få höra att man är “hopplöst omodern”.

Jag är så förskräckligt omodern och bakåtblickande att jag tror att handskrift aldrig kommer att försvinna, att det underlättar att läsa andras handstil om man kan skriva för hand själv, att det förväntas av en person som gått ut grundskolan att hon ska kunna skriva för hand, att andra folk i världen förväntar sig att svenskar med en grundläggande skolutbildning kan skriva för hand, att 7-sjuåringar kan lära sig skriva utan problem, att 6-åringar också kan det, kanske till och med 5-åringar.

Jag är till och med så gammalmodig, obildad, efterbliven, medeltida, förgubbad och helt utan formell pedagogisk utbildning, att jag tror att till och med 4-åringar tycker att det är roligt att försöka skriva sitt namn för hand.

_______________________
Pingat på intressant.se.

Dela med andra:

3 reaktioner till “Skönt att veta man är hopplöst omodern”

  1. Jag är förälder till en elev på den aktuella skolan som den ursprungliga artikeln handlade om. Tyvärr har våran skolminister gjort en Juholtare dvs uttalat sig utan fakta alternativt blandat ihop saker och ting. Mitt barn använder både dator, penna, sudd, vanliga böcker, filmer, interaktiva with boards, ”vanlig” skriv tavla, filmkamera, sax, musik instrument, OH-projektor det vill säga många olika verktyg för att lära sig. Mitt barn använder ALLA dessa verktyg. Förra terminen skrev han en lång berättelse (10 sidor) med blyerts på vanligt papper och ritat bilder till med kritor. Samtidigt har han i NO gjort ett liknande arbete om djur som lever i vattnet på datorn inklusive bilder som han tagit när de letat upp djuren i ett kärr. Detta kan jag som förälder ta del av på hans klass sida på nätet. Det ena utesluter inte det andra. Eftersom den aktuella skolan har olika resurser/verktyg så får lärarna många möjligheter att nå långt med alla barn. Alla mänskor lär sig på olika sätt och vi har alla olika styrkor och svagheter. Den aktuella skolan har två behöriga lärare i alla klasser upp till tvåan. Min uppfattning är inte att vi som lekmän skall välja metodiken för lärarna och absolut inte vår skolminister. Vi som förälder har ett stort ansvar för att förstå våra barn och de behov de har oberoende av skola. Vi skall interagera med den skola de går på för hjälpa våra barn tillsammans med lärarna nå så långt som möjligt. Skriva sig till läsning har hjälpt båda mina barn att nå långt. Enligt målen i skolan så skall våra barn kunna läsa och kunna skriva (med penna) senast i tredje klass. Metoden dit låt lärarna välja den, den ser inte lika ut för alla barn.

  2. “Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt.”

    Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en skola som har en rektor som tror att pennan inte kommer att finnas på sikt. Vad mer tror hon? På UFO:n?

  3. Tack Stefan!
    Nej iI Waldorfskolan får man ingen iPad i förskoleklassen. Man får istället en penna, en krita, en pensel, en täljkniv. För en sexåring använder hela kroppen för att uttrycka sig och behöver interagera med sin Fysiska omvärld för att lära sig. IPad får man senare, när man behöver den. Datorn är ett verktyg, inte ett självändamål. Och för sexåringen är pennan långt mer än ett skrivdon. Sexåringen kan skapa friare med penna än med en dator. det handlar om så mycket mer än att lära sig producera texter.

Kommentarer inaktiverade.